Ægir Evan Aud Hotel

Ølsuksess innerst i Sognefjorden

Suksesshistorien startet da en langhåret musiker og ølbrygger fra USA møtte en ikkeøldrikkende banksjef og forretningskvinne med oppsatt hår fra Norge. Fem år senere endte Aud Melås og Evan Lewis opp i Flåm innerst i Aurlandsfjorden, der de virkelig har fått fart på Flåmsbrygga – med Ægir Bryggeri og Pub som det store trekkplasteret.

Publisert

Ekteparet Aud Melås og Evan Lewis driver Ægir Bryggeri og Pub helt innerst i Sognefjorden. (Foto: Thor Brødreskift)

I 2009 omsatte bryggeriet for 5,1 millioner kroner. I år forventes det at omsetningen vil øke med 3,7 millioner kroner – til 8,8 millioner kroner.

Og med øltypene Rallar Amber Ale og Ægir India Pale Ale som de største salgssuksessene.

Nesten tredobling på fire år

Ekteparet så potensialet til suksess tuftet på tradisjon, kultur og kvalitet knyttet opp mot turistnæringen, og kjøpte sammen med Auds bror Per Steinar Flåm Turistsenter AS (kalles Flåmsbrygga) i 2004.

Tre år senere sto bryggeriet ferdig. Året etter, i 2008 tok også Flåmsbrygga Hotell imot de første gjestene. I tillegg er Flåmstova Restaurant og Furukroa Kafé under den samme paraplyen.

Tre typer øl i Ægirs egendesignede ølglass. (Foto: Thor Brødreskift)

Fra en omsetning på drøyt 11 millioner kroner i 2006, tyder alt på at 28-millionersgrensen vil passeres i år. Omtrent åtte av dem kommer fra bryggeridriften. Og omtrent det samme fra hotelldriften.

Flest treff på Drikkeglede.no

Ægir Bryggeri ble etablert i 2007. I 2010 vil mikrobryggeriet i Flåm omsette for nærmere ni millioner kroner. (Foto: Flåmsbrygga)

Fra Bryggeri- og Drikkevareforeningen får vi opplyst at bryggeriet i Sogn og Fjordane, som kanskje ikke er det fylket som først forbindes med øl i Norge, nå faktisk er det bryggeriet som har flest treff på Bryggeri- og Drikkevareforeningens nye hjemmeside Drikkeglede.no.

Det skal legges til at det er i konkurranse med både Ringnes og Coca-Cola.

– Dette er en uhøytidelig ranking, og må tolkes deretter. Samtidig viser det at interessen for øl og ølkultur er på kraftig opptur her til lands. Det er veldig positivt for hele bransjen, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Øl for alle

– Hva er det som gjør dere så populære på Drikkeglede.no?

Flåmsbrygga Hotel. (Foto: Flåmsbrygga)

– Vi er blitt lagt merke til på grunn av kvaliteten på ølet. Det er spennende og smaksrikt. En av hovedårsakene er nok også at vi har et bredt sortiment som appellerer til alle. Noen er sterke, andre har butikkstyrke, noen er enklere på smak, og andre er igjen mer utfordrende, svarer sjefsbrygger Evan Lewis, som er oppvokst med amerikansk bryggerikultur, og alltid hatt interesse for øl. Den interessen er det nå norske ølvenner som drar fordeler av.

Diplombryggerutdannelse

– Jeg besøkte tidlig pubbryggerier for å smake på de mange spennende ulike sortene, og begynte som hjemmebrygger allerede som 17-åring, forteller Lewis, som opprinnelig kommer fra staten New York.

Før bryggerkarrieren utdannet han seg som komponist. Han har en bachelorgrad i musikk.

Ekteparet Aud Melås og Evan Lewis foran Flåmsbrygga Hotell, som de åpnet i 2008. I juli i år hadde de et belegg på 99,6 prosent. (Foto: Thomas Andtun Nilsen)

Men han satset også på ølet, og har diplombryggerutdanning fra Skandinavisk Bryggeriskole i København. Nå er han Ægirs bryggerisjef.

– Før var musikken yrket og ølet hobbyen. Nå er det motsatt.

– Du er ikke selv trubadur i puben da?

– Kona har forsøkt å presse på, men det har ikke blitt noe av foreløpig, sier han smilende

Vokst seg store

Ægir har den siste tiden vokst seg så store, at bryggerisjefen også må bruke en del tid ved kontorpulten.

– Det blir mye papirarbeid. I tillegg til meg har vi to fast ansatte i bryggeriet, sier Evan Lewis.

I løpet av året produserer Ægir om lag 15 forskjellige typer øl (blant annet påskeøl, sommerøl, juleøl, høstøl etc. i tillegg til bestselgerne), og nå selger vi omtrent 75 prosent på flaske og fat ut av Flåm.

– Det er en betydelig større andel enn det vi hadde regnet med, forklarer Lewis.

På grunn av en nesten uvirkelig økning i etterspørsel og en veldig begrenset kapasitet i Flåm, har bryggeriet gjort noen vanskelige, men nødvendige valg.

Et vanskelig valg

Fra Ægir Bryggeri og Pub, som rommer 160 personer. (Foto: Flåmsbrygga)

– Vi måtte ta valget; enten glemme å være konkurransedyktige og slutte å ta inn nye kunder, eller øke kapasiteten og fortsette veksten. Å øke kapasiteten er ikke gjort over natten, og krever store investeringer. Vi bestemte oss derfor for å prøve kontraktbrygging hos et annet bryggeri som hadde stor nok kapasitet. På denne måten får vi testet markedet uten selv å ta de virkelig store investeringene før vi vet hvordan markedet responderer på produktene, forklarer Evan Lewis, og fortsetter:

– Etter en del undersøkelser hos andre bryggerier fant vi ut at de fleste i Norge ikke hadde kapasitet til å ta på seg Ægirs kontraktbrygg, eller hadde ikke den nøkkelferdige løsningen som bedriften måtte ha for at dette skulle lønne seg å gjøre. Da det ble klart at ingen her til lands kunne bistå med kontraktbrygging på en tilfredsstillende måte, måtte vi vende nesen mot utlandet, og valget falt på en av verdens fremste lisensbryggerier, Deproef i Belgia.

Så i 2010 anslår Lewis at om lag 30 prosent av produksjonen blir på lisens.

Internasjonalt øl

Melås og Lewis har planer om å bygge et større bryggeri i Flåm, men i mellomtiden har de altså valgt lisensbrygging i tillegg til produksjonen hjemme.

Bryggerianlegget som nå er i bruk i mikrobryggeriet i Sogn er spesialdesignet i Canada.

Restauranten på Flåmsbrygga (Foto: Flåmsbrygga)

– Dessuten er det viktig med god kvalitet på råvarene. Gjæren kommer fra California, malten fra Tyskland og England, mens humlen hentes fra ulike deler av verden, avhengig av hva bryggeriet trenger, forklarer Lewis.

Foruten Vinmonopolet, der bryggeriet har tre sorter i salg, har Ægir nå også fått en avtale med NorgesGruppen, som gir nye muligheter for salget av Ægir-brygget.

Fra bank til øl, servering og overnatting

Kona og Evans ”sjef”, Aud Melås, kommer opprinnelig fra Leikanger i Sogn- og Fjordane.

De to traff hverandre i USA i 1999 – på landets niende pubbryggeri… (i dag er det 1700 registrerte mikro- og pubbryggerier i USA).

Etter noen år sammen med Evan, blant annet i Silikon Valley ved San Francisco i California, byttet hun ut en lovende karriere som banksjef i en japansk forretningsbank i USA for å satse på turistvirksomhet, øl og bryggeri i hjemlandet.

99,6 prosent belegg i juli

Nå er hun daglig leder Flåmsbrygga, og det niende mikrobryggeriet i Norge.

Mens Evan i første rekke har kontrollen over ølet, har Aud har oversikten over hele driften. For på sommeren er det fullt kjør både på hotellet, som de startet i 2008, og i puben, restauranten og kafeen.

Hotellet i turistbygda Flåm er så populært at i juli 2010 var det bare fem ledige rom i løpet av hele måneden. Det betyr et belegg på 99,6 prosent.

Kurs, konferanse og øl

– I sommersesongen (mai-september) er går det for fullt i både bryggeri, hotell, restaurant og kafé, men resten av sesongen er det bryggeriet som bærer. Dessuten har vi en egen konferansesal på hotellet, og så langt har konseptet med kurs og konferanse kombinert med ølsmaking og omvisning i bryggeriet på kveldstid vært en suksess, forklarer Lewis.

Norøls (Norske Ølvenners Landsforbund) medlemmer har kåret Ægir til ”Årets bryggeripub” både i 2008 og 2009.

Men er du i Flåm og ser etter noe som minner om et normalt bryggeri, blir du sannsynligvis virrende rundt en stund. Bryggeriet er nemlig mer enn et bryggeri og ser langt fra ut som noe bryggeri fra utsiden. Det gjemmer seg inne i en gildehall i vikingstil, bygd av tre og stein. Sett fra den rette vinkelen ser det mest ut som en stavkirke.

Ølet er også ingrediens i matrettene

Med beliggenhet i indre Sogn har vertsparet lagt vekt på å servere tradisjonsretter. Mange av rettene bygger på lokale råvarer, som lam fra Aurland, kreps fra Aurlandsfjorden, bringebær fra Flåm og geitost fra Undredal.

Dessuten er Ægir-ølet også en viktig ingrediens i marinader og sauser. – Den gode smaken av malt og humle setter en ekstra spiss på maten, sier Lewis.

Les hele saken, og se flere bilder i Horeca nummer 7 2010

Bli abonnent på Horeca her

Vil du ha gratis nyhetsbrev fra Horecanytt.no? Klikk her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS