Electroluxlokaleråvarer1

Den kulinariske eliten avslører de hotteste restauranttrendene

Innflytelsesrike matkritikere, mesterkokker og restauranteiere fra hele verden avslører de aller hotteste restauranttrendene. Skal du ut å spise og virkelig være trendy, bør du velge en restaurant i skandinavisk bistrostil som serverer "slow food", inspirert av det japanske kjøkken – og som bruker lokale råvarer.

Publisert

Dette er hovedkonklusjonen fra en omfattende undersøkelse som Electrolux har gjennomført blant 285 medlemmer av The World´s 50 Best Restaurants Academy, som hvert år kårer verdens beste restauranter. Medlemmer av akademiet består av både internasjonale mesterkokker, restauranteiere og anerkjente matkritikere.

Fire dominerende trender

I undersøkelsen ble Akademiets medlemmer spurt om hva de trodde ville bli de dominerende restauranttrendene de neste to årene. Nesten 60 prosent av de spurte svarte at lokale smaker og råvarer fortsatt ville utgjøre den dominerende trenden. På den videre rangeringslisten fulgte «bistrorestauranter», «slow food» og «street food».

Anne-Sophie Pic har vært kjøkkensjef på restauranten Le Maison Pic i over 15 å

– Jeg tror det handler om å føle seg nær naturen, ikke forandre så mye på produktet, men å gjenskape og presentere det på en enkel og intuitiv måte for gjestene. De skal kunne gjenkjenne den gode smaken av produktet, sier den franske kokken Anne-Sophie Pic som har vært kjøkkensjef på restauranten Le Maison Pic i over 15 år som selv vant prisen for verdens beste kvinnelige kokk i 2011.

Forskjellige svar fra kokker og matkritikere

Selv om de fleste deltakerne i undersøkelsen stort sett var enige i rangeringen av de viktigste restauranttrendene, var det også noen forskjeller i undersøkelsen. For eksempel rangeres luksusrestauranter totalt helt nede på femteplass på listen over de viktigste trendene de neste to årene.

Kokker og restauranteiere rangerte imidlertid luksusrestauranter på tredjeplass over de viktigste trendene. Blant matkritikerne havnet derimot luksusrestauranter langt nede på rangeringslisten.

Skandinavia setter standarden

På spørsmål om hvor de mest innflytelsesrike mattrendene kommer fra, viser resultatet fra undersøkelsen at det skandinaviske kjøkkenet lager de mest spennende rettene for tiden.

– Dette viser at skandinaviske mattradisjoner virkelig er i vinden. Den danske restauranten Noma i København har eksempelvis vunnet prisen for verdens beste restaurant to år på rad. I den prestisjetunge konkurransen Bocuse d’Or havnet også en dansk, svensk og en norsk kokk på de tre første plassene. Dette er et tegn på at skandinavisk mat er svært populært, sier markedssjef Lene Holtan i Electrolux Norge.

Japansk og skandinavisk

Det japanske kjøkken ble rangert som nummer to, noe som kan tyde på at enkelhet og det å være tro mot ingrediensene, blir viktige trender i tiden fremover. Dette er egenskaper som også ligger nært opp til det skandinaviske kjøkkenet.

Men det er ikke bare eksotiske land som Norge og Japan som går en lys matfremtid i møte. Landet som kanskje fremfor noe annet land er kjent for sine kulinariske kunster, nemlig Frankrike, blir rangert på tredje plass over de mest innflytelsesrike kjøkken.

Sponser «The World´s 50 Best Restaurants Academy»

Electrolux produserer hvitevarer for både privat- og proffmarkedet. Selskapet er også sponsor av «The World´s 50 Best Restaurants Academy» som hvert år utarbeider en rangeringsliste over verdens beste restauranter.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS