ferie_Colourbox

Hotels.com spår reisetrendene for 2011

Skal du på ”staycation”, ”nanoferie” eller er du en ”siste-liten-turist”? Nye tider skaper nye trender. Uansett hvilke ferie du foretrekker, så er nordmenn optimistiske med hensyn til ferie i 2011.

Publisert

Nye tider skaper nye reisetrender. (Illustrasjonsfoto)

Flere reiser også på såkalte ”staycations” – ferier hvor man oppholder seg lengre på ett og samme sted, forteller Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com.

Hotels.com har over 100 000 hoteller og overnattingssteder på siden sin og har god oversikt over hvor folk vil reise og bo. Ved å se på folks søkemønster kan de se klare reisetrender i markedet.

En utenlandsreise - en selvfølge

- Mange anser utenlandsferie som en selvfølge i løpet av året. Økonomien har for mange vært anstrengt den siste tiden, og vi har sett justeringer i folks reisemønster. Blant annet velger mange kortere opphold (nano-ferie), men ikke færre turer. Flere reiser også på såkalte ”staycations” – ferier hvor man oppholder seg lengre på ett og samme sted, forteller Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com.

Dette bekreftes av en undersøkelse nylig utført for Hotels.com. Til sammen 1000 nordmenn svarte på sine reiseplaner i det nye året. 30 % svarte at de vil reise mer i år enn i fjor, 33 % svarte de vil reise like mye, og 20 % svarer at de vil reise mindre enn i fjor.

Mer prisbevisste

- Kundene blir stadig mer prisbevisste. Ettersom de blir mer selvsikre internettbrukere, vil de også tilbudsshoppe mer aggressivt for å finne den beste prisen. Hotellprisene er en direkte refleksjon av markedet. En ny trend er at hotellene tilbyr opphold på linje med flyselskapenes praksis det vil si at kundene betaler for de tjenestene de selv ønsker. Prisene strippes for andre goder som for eksempel frokost, mini-bar, hårføner osv., forteller Couper.

Dette underbygger også undersøkelsen som viser at 33 % vil bruke like mye penger på reise i år som i fjor, 35 % planlegger å bruke mer penger. Her skiller den yngre garde seg ut (18-24 år) for de vil øke reisebudsjettet med 43 %. Også folk i Nord-Norge planlegger å reise betraktelig mer enn landsgjennomsnittet med 46 %. 21 % av totalen vil redusere reisebudsjettet sitt.

Siste-liten-turisme

- ”Siste-liten-turisme” vil bli mer utbredt. Mobilbruken gjør det mulig å søke etter ”hoteller nær deg” som igjen gjør at forbrukerne alltid vet at de vil finne et hotell. Derfor kan de utsette bestillingen helt til de trenger et rom. Dette gir forbrukerne mer makt og situasjonen til hotellene blir mer uoversiktlig, forteller Couper.

En annen trend er sosiale mediers innflytelse på folks valg.

- Vi ser at andres anmeldelser veier tungt. For eksempel har TripAdvisor nå over 45 millioner omtaler. Folk forventer video/bilder og vurderinger av stedene de skal reise til, og endelige avgjørelser vil bli formet av disse nye mediekanalene. Denne trenden vil bare bli tydeligere og mer innarbeidet hos forbrukerne, forteller Couper som gleder seg til et nytt godt reiseår.

Undersøkelsen

Undersøkelsen ble utført av InFact AS 21. desember. 1003 fra et landsrepresentativt ble automatisk telefonintervjuet

Pressemelding

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS