FlyHotellRadissonBluGardermoen (5)

Er blitt en markant hotelldestinasjon

Gardermoen har i løpet av de siste 15 årene utviklet seg til bli en meget viktig hotelldestinasjon i Norge. Det er nå bare Oslo og Bergen som er større hotelldestinasjoner i Norge målt i antall rom enn Gardermoen.

Publisert

Gardermoen er blitt en markant hotelldestinasjon i Norge. (Illustrasjonsfoto)

De senere årene har flyplassdestinasjonen passert andre norske store byer.

I løpet av de siste årene har det kommet til mange nye flere hoteller i området. I løpet av 2010 ble det åpnet tre nye hoteller med nærmere 1000 nye hotellrom, noe som har ført til at Gardermoen-området nå tilbyr over 3430 hotellrom.

15 hoteller og overnattingssteder ligger så nær hovedflyplassen at det går pendelbusser (shuttle buss) mellom hotellet og terminalen.

Økning i antall reisende

I 2011 hadde satte flyplassen på Gardermoen passasjerrekord – med drøyt 21,1 millioner reisende. Det er drøyt to millioner (10,5 %) flere enn året før.

De kommende årene skal det bygges en ny pir, nye flyoppstillingsplasser, og terminalen skal bli nesten dobbelt så stor som dagens. Utbyggingen står ferdig våren 2017, og flyplassen vil da kunne håndtere opp mot 28 millioner passasjerer i året.

Det medfører stadig flere overnattingsdøgn i omegn, og selv om det stadig kommer til flere hoteller har de fleste hotellene beleggsvekst – hele året.

Beleggsvekst

Gardermoen var i fjor den destinasjonen i landet med høyest beleggsvekst fra 2010 (de største byene og Gardermoen medregnet).Men samtidig med vekst i belegget, falt romprisene på landets hovedflyplass i 2011.

Prisnedgangen var imidlertid ikke større en at RevPar-utviklingen (RevPar - Revenue Per Available Room, omsetning per tilgjengelig rom) stort sett har vært hyggelig for alle aktørene rundt flyplassen.

Les mer om Gardemoen i Horeca nummer 1 2012

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS