Baker Hansen

Jubileumsbok om Baker Hansen

Etter over 150 års drift er Baker Hansen en institusjon i Oslo. Nå er historien om selskapet blitt samlet mellom to permer. – Vi i Baker Hansen er veldig stolte av historien vår og produktene vi selger. Derfor er det veldig morsomt å kunne gi ut denne boka så alle kan få lese og lære om en reise i Oslos kulturhistorie, sier eier og styreleder i Baker Hansen, Morten Hals.

Publisert

Bilde fra jubileumsboka til Baker Hansen.

Historien om bakeriet som ble etablert helt tilbake i 1861 favner vidt. Siden den spede begynnelse på Jernbanetorget i Oslo, etterfulgt av utsalg i Rådhusgaten, Storgata og Universitetsgata, teller nå kjeden 28 butikker i Oslo, Bærum, Drammen og Hønefoss.

Smugling og polferdsponsing

Da andre verdenskrig brøt ut, spilte Baker Hansen en rolle i Grini-fangenes kommunikasjon med omverdenen. Bakeriet leverte brød til de innsatte på Grini, men brødkassene inneholdt ikke bare bakverk. I tillegg til brødet, ble kassene brukt til å smugle brev inn og ut av leiren.

Baker Hansen var blant de første aktørene i det norske sponsormarkedet. Da Fridtjof Nansen reiste på sine polferder, var det med medbrakt bakverk fra Baker Hansen.

I boken ”Fram over Polhavet: den norske polarfærd 1893-1896” skriver Nansen: - syltede ribs, bakkels og en vidunderskjønn marsipankage fra Baker Hansen i Kristiania, og så maltekstrakt. Vi kan ikke klage over at vi har det vondt.

Fortid og fremtid

– Å følge utviklingen i markedet er en forutsetning i en bransje som vår. Kundene har mer kunnskap og stiller enda høyere krav til oss. Det gjør at vi må prestere og fornye oss hele tiden. Likevel er det viktig å ikke glemme historien og huske hvor vi kommer fra, og da er en bok som denne en utmerket måte å la kunder, ansatte og andre få innsikt i et unikt stykke bakerihistorie, sier Hals.

Les også: Baker Hansen relanserer Kongeloff

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS