McDonaldsvinnerChrAndersen

McDonalds OL-sponsor i nye åtte år

Gerhard Heiberg er i ferd med å sikre Den internasjonale olympiske komiteen (IOK) nye milliarder i inntekter fram mot 2020. 6,6 milliarder vil det tikke inn i løpet av en fireårsperiode. Den norske lederen for markedsavdelingen i IOK er nær en ny åtteårig avtale med McDonald`s til en verdi av 200 millioner dollar (1,2 milliarder kroner).

Publisert

MCDONALD’S SOM OL-SPONSOR: Christer Andersen ble kåret til fjorårets beste McDonald’s-medarbeider i Norge. Premien er tur til OL i London til sommeren hvor han skal være med på å drifte verdens største McDonald’s-restaurant. (Foto: Kathrine Moe)

Det er meningen at Heiberg, som også er styremedlem i Norges Idrettsforbund (NIF), skal møte representanter for McDonald`s i Østerrike om en ukes tid for å sluttføre avtalen, som vil gjelde OL i Sotsji (2014), Rio de Janeiro (2016), Pyeongchang (2018) og lekene i 2020, som foreløpig ikke er avklart hvor skal gå.

Ingen hindringer

– Jeg kan ikke si annet enn at alt ligger til rette for at avtalen med McDonald`s kommer til å bli underskrevet i Innsbruck i forbindelse med Ungdoms-OL. Det ligger ingen hindringer i veien for det, sier Gerhard Heiberg til nyhetsbyrået Reuters.

McDonald`s er en av 11 hovedsponsorer tilknyttet IOK, og hver av dem betaler trolig 100 millioner dollar (ca. 600 millioner kroner) for en pakke som går over to OL (vinter og sommer). Det betyr at Heiberg og co. trekker inn 6,6 milliarder kroner i løpet av en olympiade (fire år).

Sponsor siden 1976

McDonald`s-avtalen løper til etter OL i London til sommeren, men alt tyder altså på at den amerikanske hurtigmatkjeden blir med i åtte nye år. McDonald`s har vært med i IOKs sponsorprogram siden 1976.

(Kilde: Aftenposten o.a.)

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS