Tine logo

Tar opp kampen med ASKO

Tine og Servicegrossistene har gått sammen om et nytt distribusjonsselskap for storhusholdningsmarkedet. Foreløpig er det sparsomt med informasjon om det nye selskapet. Begge parter vil vente med å gi mer informasjon til Konkurransetilsynet har uttalt seg.

Publisert

Det er ingen hemmelighet i bransjen at mange ser med uro på den makten som ligger i å eie det overlegent beste distribusjonsapparatet, slik ASKO gjør. NorgesGruppen har 70 prosent av grossistdistribuert omsetning i storhusholdning, tror man. Og det blir om å gjøre for leverandørene å holde seg inne med stormakten for å sikre seg distribusjon. Det går ut over forhandlingsevnen for leverandørene. I storhusholdning finnes nemlig ikke Rema, COOP eller ICA, skriver Horecaideer.no.

Maktbalanse

At nå TINE kommer inn og skal jobbe sammen med den eneste reelle konkurrenten til ASKO, selskapet Servicegrossistene, håper flere skal bidra til en bedre maktbalanse i bransjen.

Det er heller ikke umulig at også ASKO ønsker seg en konkurrent med muskler. Selskapet er for fri konkurranse og ingen vet bedre enn NorgesGruppen at markeder utvikler seg aller best i fri og sterk konkurranse.

"
Powered by Labrador CMS