Fridjovprisen
Fridjovprisen

Egge Gård fikk Fridtjovprisen 2012

Fridtjovprisen, som ble innstiftet av Norges Bondelag og NHO Reiseliv i 2011, kårer beste norske drikkeprodukt. I år var det Egge Gård som fikk prisen for Iseple.

Publisert

Juryleder Merete Bø, prisvinner Marius Egge frå Egge Gård, styreleder i Norges Bondelag Nils T Bjørke, og Bondelagskokk Kurt Sverre Øraas. (Foto: Kari Marte Sjøvik)

Produktet oppnådde 43 av 45 mulige poeng og vant gullmedalje i sin klasse – frukt og bærvin. Marius Egge takket Golfstraumen som gjør det mulig å dyrke frukt så langt nord – og de lyse dagene og kalde nettene som gir den unike smaken med mye syre og sødme til norsk frukt. Han takket også kollegaer i miljøet som drar sammen for heve kvaliteten på norske drikkeprodukter.

Fridtjovprisen ble delt ut i forbindelse med arrangementet Norsk Drikke i Balestrand 19 oktober. Prisen er et kunstverk av Geir S Hjetland.

Andre kategorier

I kategorien øl fikk Ægir Brenneri sølvmedalje for India Pale Ale og Kinn Bryggeri bronse for Slåtteøl.

Det Norske Brenneri i Oslo fikk to bronsemedaljer for Arvesølvet Fatlagret Akevitt og Helt klar. I kategorien fruktjuice var det Nordre Lindheim fra Gvarv som gikk av med seieren for Eventyrmost Aroma/Gravenstein og Eventyrmost Discovery. Begge oppnådde bronsemedalje i kategorien.

På fruktbrennevin var det Ciderhuset som fikk best poengsum for sin Sogn Eple Aqua vitae, men det var ingen som oppnådde medalje her.

Det var heller ingen som oppnådde medalje i kategorien cider, men Ciderhuset med sin Økologiske stillcider og Egge Gård med sin musserende cider tradisjonell fikk høyeste score med 31 poeng.

Bedre kvalitet

Leiar i juryen, Merete Bø, registrerte en stigning i kvaliteten fra året før, spesielt på fruktmostene.

Leder i Norges Bondelag Nils T. Bjørke og Marit Gjerstad frå NHO sa seg godt fornøyd med juryen sitt arbeid og utviklinga generelt i norsk drikke.

– Det er likevel et langt lerret å bleike for å gjøre norsk drikke til et like naturlig valg til norsk mat som utenlandske viner, sa han.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS