Kronhjort

Kronhjort på menyen for kresne tyskere

Kystvilt har med seg produkter laget av kjøtt fra kronhjort som er jaktet i Sogn og Fjordane til Grüne Woche i Berlin. Dermed blir det eksotiske og ville smaker for kresne europeere, og målet er å trekke turister til Norge.

Publisert

Bjarte Midtbø i Kystvilt.

Kystvilt er et selskap som baserer seg på eksklusivt viltkjøtt fra norsk kronhjort som er kjøpt av jegere i Sogn og Fjordane. Kystvilt produserer lokal mat som spekepølser med røyketradisjon fra Evanger eller Dyrdalen, spekekjøtt etter oppskrift fra Korssund, grillpølser og korv etter Vossatradisjon. Det blir også nyskårede biffer, fileter, grytekjøtt, steder og kjøttdeig.

- Mottakelsen her i Berlin har vært positiv da tyskerne betrakter viltkjøtt som et eksotisk produkt, sier Bjarte Midtbø i Kystvilt. Han forteller videre at nettverksbygging har vært viktig og gitt mange nye bekjentskaper som vil være til stor nytte når messen er over.

Stor suksess

Kystvilt har deltatt med stor suksess på alle Bondens Marked i Bergen i 2012, og har dermed god kontakt med kundene. – Vi ser derfor frem til å møte et internasjonalt publikum, og å dele våre godsaker med dem. Vår mål er at være eksotiske viltsmaker skal virke tiltrekkende slik at flere får lyst til å besøke Norge og regionen vår, sier Bjarte Midtbø i Kystvilt.

Det er NCE Culinology og Måltidets Hus som koordinerer deltakerne fra Fjord Norge. Fra Sogn og Fjordane deltar også Øystein Underdal AS/Undredal Geitost engros og detalj, Gloppen Hotell og Ciderhuset Balholm.

Grüne Woche

  • Har 400-500 000 besøkende hvert år
  • Utstillingen har 26 haller (tilsvarer 25 fotballbaner)
  • Norges stand er på 365 kvadratmeter og vi deltar for 26. gang
  • Blir arrangert for 78. gang, og er et internasjonalt samlingspunkt for mat og landbruk. I tillegg har hotell- og restaurantnæringene stort utbytte av å delta som en del av reiselivsnæringen

Pressemelding

Powered by Labrador CMS