Ægir India Pale Ale1

Norske bryggerier på poltoppen

Vinmonopolet økte salget av sterkøl med hele 23 prosent i 2012. Det er først og fremst norske bryggerier som står for økningen. – 34 øl på topp 50-lista er norske, og det er fem fler enn året før, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Publisert

India Pale Ale i skuddet. (Foto: Morten Holt)

Hele 13 ulike norske bryggerier er inne på topp 100-lista, med til sammen 53 ulike øl.

Hansa Sterkøl har i mange år vært den suverene vinneren i polets ølhyller, men møter stadig sterkere konkurranse. Det er særlig det rike utvalget av juleøl som drar salget opp. I desember kunne polkundene velge mellom 21 ulike juleøl fra norske bryggerier. Juleølvinnerne i 2012 var Aass Juleøl og Ringnes Julebokk.

IPA i vinden

– Ellers er det åpenbart at India Pale Ale er den øltypen som har mest vind i seilene, sier Nome. Dette er øl med kraftig humlebitterhet, inspirert av gammel engelsk bryggetradisjon og moderne amerikanske mikrobryggerier.

Hele syv norske varianter av IPA (India Pale Ale) er inne på topp 100-lista, med mikrobryggeriene Nøgne Ø, Kinn og Ægir som de tre ledende produsentene.

Vil prøve nye øl

– Sterkøl står bare for en knapp prosent av ølsalget i Norge, men det er denne kategorien som øker mest, sier Nome.

Han har inntrykk av mange, særlig blant ungdom, er mer opptatt av å prøve flere ulike øltyper enn å drikke mest mulig alkohol.

– Det er et hyggelig paradoks. Mer salg av de sterkere øltypene ser ut til å gi en mer moderat og ansvarlig drikkekultur, sier Nome.

Tysk på fremmarsj

Bryggeri- og drikkevareforeningen har også merket seg at det importølet som øker mest og nå ligger på tredjeplass på Vinmonopolets bestselgerliste, er tyske Erdinger.

– Et utmerket hveteøl, men de har fått god drahjelp av Emil Hegle Svendsen og Tora Berger. Erdinger får mange hundre reklametimer på NRK1 gjennom hele vinteren, som hovedsponsor for verdenscupen i skiskyting, slår Nome fast.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS