Isbjørn2 COLOURBOX

WWF og Coca-Cola mobiliserer for Arktis

World Wide Fund for Nature (WWF) og Coca-Cola lanserer Arctic Home, en kampanje som skal rette oppmerksomheten mot klimasituasjonen i Arktis. Målet er å bidra til å sikre fremtiden for Arktis, og å skaffe midler til å bevare isbjørnens arktiske hjem.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Aldri tidligere har Coca-Cola og WWF gjennomført en kampanje i en slik skala, og i så mange land, for å sette søkelyset på en felles sak. I løpet av de tre årene kampanjen pågår, vil Coca-Cola bidra med tre millioner euro til kampanjeformålet.

"

Sverre Hoel lager skulptur av isbjørn i is i Oslo. (Foto: Coca Cola Norge)

Klimaendringene er vår tids største utfordring og rammer mennesker og dyr over hele planeten. I Arktis ser vi de største endringene fordi temperaturen der stiger dobbelt så fort som det globale gjennomsnittet, og ledende polarforskere snakker om at isdekket om sommeren kan være borte innen 2016.

Klimaendringene truer isbjørnene

Isbjørnene kan ikke klare seg uten is. De trenger isdekket for å vandre, jakte og komme seg i hi.

– Klimaendringene truer isbjørnenes hjem i Arktis. Sommerisen kan forsvinne i løpet av mindre enn en generasjon. Når isen smelter, vil isbjørnene slite stadig mer for å finne nok mat til seg selv og ungene sine. Gjennom partnerskap som dette kan vi skape den oppmerksomheten som må til for å gjøre noe med den alvorlige situasjonen. WWF jobber for å bevare Arktis, sikre en bærekraftig forvaltning av naturressursene, og sikre den isen som er igjen, sier generalsekretær Nina Jensen i WWF.

– Isbjørner har vært et populært innslag i vår markedsføring i over 90 år, sier Vibeke Hansen, assisterende direktør for eksternkommunikasjon i Coca-Cola Enterprises Norge.

– Det at vi er så tett knyttet til isbjørnen, gjør at vi ønsker å bidra til at de skal ha en sikker fremtid i sitt arktiske hjem. Vi er utrolig glade for å lansere kampanjen Arctic Home her i Norge. Ved å kombinere kreftene til to aktører som WWF og Coca-Cola – og med støtten fra det norske publikum – er vi sikre på at vi kan nå lenger i dette arbeidet enn vi ville ha klart hver for oss, fortsetter Vibeke Hansen.

Håndtere klimautfordringene

KampanjenArctic Homerulles ut i 16 europeiske land, og vil vare i tre år. GjennomArctic Homevil WWFs faglige nettverk kombineres med Coca-Cola sin markedsekspertise og ressurser. Håpet er at de forente kreftene skal bringeklimaproblemet, og den akutte situasjonen isbjørnen befinner seg i, høyere på agendaen for millioner av mennesker.

Det eneste som kan sikre at isbjørnen overlever på lang sikt, er at de menneskeskapte klimaendringene bremses. Her i landet skal pengene som samles inn gjennom Arctic Home-kampanjen styrke WWF-Norges arbeid mot klimautslipp og skadelig virksomhet i Arktis, og finansiere nye radiosendere til isbjørn på Svalbard. Ved hjelp av slike radiosendere kan forskerne innhente verdifull informasjon om isbjørnene og forholdene de lever under. WWF-Norge skal også samle fagfolk fra ulike land for å utveksle erfaringer om hvordan man kan unngå farlige sammenstøt mellom isbjørn og mennesker.

Internasjonalt går midler fra Arctic Home-kampanjen blant annet til å ta vare på det området hvor forskerne regner med at polisen vil bli liggende lengst. «Det siste isområdet» ligger nord for Grønland og det østlige Canada, og er på over 1,4 millioner kvadratkilometer, altså langt større enn Norge, Sverige og Danmark tilsammen.

Største kampanjen noensinne

Arctic Home promoteres ved inngangen til Coca Cola Norges hovedkontor. (Foto: Coca Cola Norge)

Aldri før har Coca-Cola og WWF gjennomført en kampanje i en slik skala, og i så mange land, for å sette søkelyset på en felles sak. I løpet av de tre årene kampanjen pågår, vil Coca-Cola bidra med tre millioner euro til kampanjeformålet.

For første gang i Europa, vil Coca-Cola pakninger i 16 europeisk land ha bilde av en isbjørnmor med to unger som beveger seg gjennom Arktis.

Navnekonkurranse for isbjørn

Som en del av Arctic Home, lanserer WWF, i samarbeid med Coca-Cola og Se og Hør, en navnekonkurranse for en isbjørnmor på Svalbard.

Denne skal bidra til å sette søkelys på situasjonen i Arktis. Publikum kan sende inn sine navneforslag på sms (SHNAVN) til telefonnummer 2255. Kampanjen ble lansert påEgertorgeti Oslo lørdag 19. januar. Iskunstner Sverre Hoel fra DesignIce skar ut en isbjørn av naturis, til stor begeistring for forbipasserende.

En jury vil plukke ut de tre beste forslagene som går til en avstemmingsfinale. Juryen består av Nina Jensen i WWF, Ellen Arnstad i Se og Hør, bloggeren VOE og Lene Eriksrød i Coca-Cola.

Les mer på Arctichome.no

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 44. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS