Feriemat Kas Smileys

Nordmenn på topp i feriematlyst

Det er mat som gjelder når nordmenn er på tur. Sju av ti oppgir god mat som mest avgjørende for en vellykket ferie. Er maten god, er ferien god.  74 prosent oppgir at god mat er det viktigste for at ferieturen blir bra. Med det slår matglade nordmenn alle de 11 andre landene i en undersøkelse.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Morten Holt

Reisesøkemotoren Momondo har kartlagt nordmenns reisevaner i en ny internasjonal undersøkelse.

– I ferien gjør nordmenn opp for et hektisk arbeids- og hverdagsliv ved å kose seg ekstra sammen. Man vet jo også at prisnivået kan gjøre at nordmenn spiser mindre ute i hverdagen enn andre. Da blir mat en ekstra stor hyggefaktor når man er på utenlandsferie, sier Julie Pedersen, pressesjef i Momondo.

Blant andre land som er med i undersøkelsen er Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike, Storbritannia og USA.

Syv av ti nordmenn oppgir restaurantbesøk som yndlingsaktivitet på ferien. Det å spise ute, utkonkurrerer dermed både strandliv, sightseeing, shopping og festing, uavhengig av om familie, partner eller venner er reisefølge.

Med det er nordmenn på topp også her i momondos undersøkelse, etterfulgt av svensker og dansker.

Helst sammen med andre

Blant svensker og dansker oppgir seks av ti restaurantbesøk som favoritt når de reiser med partner. Med 74 prosent hver, er både Ola og Kari Nordmann enige om restaurantbesøk som foretrukken aktivitet. Reiser de alene, er de imidlertid mer opptatt av å gå på lokale markeder eller besøke museer og andre kulturelle attraksjoner.

– Dette bekrefter hvor viktig det sosiale rundt et måltid er. En travel hverdag gjør nok i tillegg at de romantiske måltidene legges til ferien sammen med de andre gode opplevelsene. Når man er alene ligger kanskje kosen mer i å oppleve så mye som mulig, selv om maten også er viktig her, sier Pedersen.

Gode avslappingsmuligheter kommer på andreplass i nordmenns rangering av suksessfaktorer ved ferien.

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er gjennomført av danske Radius Kommunikasjon på vegne av Momondo. Analysen tar for seg reisevaner- og trender i 12 land.

Dataene er innsamlet i perioden den 9. til 19. januar 2014 blant 1000 respondenter i hvert land. De norske respondentene er i alderen 18-65 år og representativt fordelt i tilknytning kjønn, alder, utdannelse og geografi.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS