Salma Lyon Biehler
Salma Lyon Biehler

Norsk sjømat og kjøtt med felles front i Lyon

Franske kunder venter på flere norske produkter, og norske sjømat- og kjøttprodusenter samler seg nå til felles satsing mot det franske markedet under den store Sirha-messen og Bocuse d’Or i Lyon, som pågår fra lørdag 24. til onsdag 28. januar. Det er det norsk-franske selskapet Saveurs de Norvège som organiserer satsingen og de har allerede flere kunder som venter på å smake på nye norske produkter.

Publisert

Fra den norsk standen på Sirha-messen i 2013: Tone Collomb-Rey (nærmest) og Eidis W Biehler serverer Salma-laks. (Foto: Saveurs de Norvège)

– Vi får en fellesstand like ved det ved konkurransearenaen der kokkene kjemper om gull i det uoffisielle Verdensmesterskapet i kokkekunst, Bocuse d’Or på Sirhamessen. Norges deltaker Ørjan Johannessen skal i ilden onsdag 28. januar. Det er spesielt hyggelig at vi vi på standen profilerer sjømat og kjøtt denne gangen, sier Eidis W. Biehler i Saveurs de de Norvège.

Les mer om Saveurs de de Norvège i en tidligere publisert artikkel her

Hun forteller videre at større dagligvarekjeder som Super U, sveisiske Manor, Cora og Carrefour Market samt større restaurantgrossister, har meldt sin ankomst til standen for å smake på og forhandle om nye norske produkter.

Fiskeburgerne på vei til Frankrike

"

Norsk deltakelse på en tidligere Sirha-messe i Lyon. (Foto: Morten Holt)

Hun har med Bømlo Prima laks i fersk og røkt variant, Lofoten fiskeburger og Lofoten Skrei er med, og så skal fenalår fra Norge introduseres til det franske markedet. Fra Sognefjorden kommer kveite som er spennende fordi den kan spises rå.

– Vi har jobbet med fiskeburgerne fra Lofoten i knapt ett år på det franske markedet, og vi ser at franskmennene er i ferd med å få opp øynene for disse smakfulle fiskekakene, sier Biehler.

Eidis Biehler markedsfører norsk mat i Frankrike. (Foto: Morten Holt)

Alle disse produktene skal serveres på produkter fra Figgjo, og det er jo ekstra stas at både sjømat og kjøtt sendes ut på fat som også lages i Norge, noe som understreker det norske opphavet, samtidig som det er trendy og spenstige produkter.

Les også: Fiskeburgersuksess i nord

Økende interesse i Frankrike

Salmalaks fra Bremnes er allerede godt inne i det franke markedet og skal serveres i pop-up restauranten «6 ème Sense», som drives av Institut Paul Bocuse.

Fra Bergen kommer kokkene fra restauranten Søtt+Salt for å servere smaker av de norske godsakene.

"

Saveurs de Norvège møter statsminister Solberg og ambassadør Brautaset, høsten 2014. (Foto: Saveurs de Norvège)

– Kokkene kjenner råvarene veldig godt og er klare for å presentere dem for kresne franskmenn. Med seg har de også sin egen musserende vin «Bobler». Målet er å skape businessmuligheter. Vi vet at produsentene er leveringsdyktige og at det er økende interesse for disse produktene i Frankrike. Å få innpass slik at det på sikt betyr salg og posisjon. Samtlige produsenter har avtaler på messen med interesserte innkjøpere, sier Biehler.

Norsk frokost

Norsk frokost i Lyon med Ingrid Espelid Hovig og ordførerne fra Sunnhordland. (Foto: Saveurs de Norvège)

Saveurs de Norvège skaper også flere andre møteplasser i Lyon, med en norsk frokost der nevnte norske produkter kommer på menyen, inkludert flatøstersen «Vesters» fra Bømlo som vant sjømatprisen i Det norske måltid.

– Det vil være en rekke gjester fra Matmerk, Bocuse d’Or, Måltidets Hus, Délice (gastronomisk bynettverk) og franske og internasjonale kunder til stede.

Saveurs de Norvège

Spesialist på norske og franske matspesialiteter og markedsposisjonering i begge land.

Gründerne har 40 års erfaring i det franske markedet, og unike kontakter mot fransk distribusjon, restauranter og dagligvare. Det samme gjelder Sveits, Belgia og grensetraktene til Tyskland og Italia, med nettverk og innsikt i kultur, språk og markedskompetanse som dekker disse områdene.

Målet er å selge høykvalitetsprodukter fra Norge ved å få distributører og kunder til å jobbe for de norske produktene. SdN legger til rette for markedsadgang og business slik at norske produsenter ser muligheter og ønsker å satse i Frankrike og landene rundt.

Følg Saveurs de Norvège på Facebook

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS