Herangtunet_01_Foto_Herangtunet
Herangtunet_01_Foto_Herangtunet

Optimisme for bygdeturismen

Hele 90 prosent av bedriftene i en nylig gjennomført undersøkelse blant bygdeturisme- og gardsmattilbydere her i landet, tror at sommeren 2015 blir som i 2014 eller bedre. det viser en ny undersøkelse gjennomført av Hanen.

Publisert

Fra Herangtunet, en av medlemsbedriftene i Hanen. (Foto: Herangtunet)

Samtidig er nesten 74 prosent av bedriftene ganske eller svært optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet, mens vel 23 prosent er «midt på treet».

Denne medlemsundersøkelsen viser at det er meget stor optimisme blant medlemmene i Hanen, næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge. Datainnsamlingen ble avsluttet 15. juni, 211 bedrifter svarte og undersøkelsen fikk en svarprosent på 48.

Gir en god pekepinn

Fra Runde. (Foto: Ole Jonny Trangsrud, Hanen)

– Vi veldig fornøyde med disse tallene, sier daglig leder i Hanen, Bernt Bucher Johannessen.

– Samtidig må vi huske på at en rekke av våre medlemmer har hovedsesongen på høsten og frem mot jul. Det gjelder særlig matprodusentene. Men sommersesongen er meget viktig for alle som tilbyr bygdeturisme med overnatting, servering og aktiviteter/opplevelser. I våre undersøkelser etter sommeren hvert år, har også vist at dette tidligere har slått til. Så det blir spennende å se om forventningene slår til i år også, sier Bucher Johannessen i en pressemelding.

Hyggelig utvikling

Idyll på strandbaren på Stokkøya Sjøsenter. (Foto: C.H. Thomassen)

– Et viktig spørsmål i undersøkelsen viser omsetningen i 2014. Fordi vi bruker samme skjema hvert år, kan vi se utviklingen gjennom mange år, sier Bucher Johannessen videre.

Saken fortsetter under bildet

Prisbelønte Juvet Landskaphotell er en av medlemsbedriftene i Hanen. (Foto: Per Eide)

I 2014 hadde vel 38 prosent av dem som svarte en omsetning på mer enn 1 million kroner. I 2013 tilhørte vel 33 prosent av dem som svarte, denne gruppen – og i 2010 var det vel 21 prosent som hadde mer enn 1 million kroner i omsetning.

Samtidig har gruppene med lavere omsetning gått tilbake år for år. I 2014 var det bare 15 prosent som tilhørte gruppen med omsetning under 100 000 kr. I 2009 var 21 prosent av dem som svarte, i denne gruppen.

– Dette er en meget hyggelig utvikling, sier Bernt Bucher Johannessen.

Går bra for de fleste bygdeturisme- og gardsmatbedriftene

Tingvollost er med i Hanen. (Foto: Alexander Hagstadius)

– Hittil i 2015 viser utviklingen gode tall for de fleste i følge undersøkelsen, understreker markeds- og mediesjef i Hanen, Ole Jonny Trangsrud.

Saken fortsetter under bildet

Engevik Gaard er med i Hanen. (Foto: Engevik Gaard)

Nesten 88 prosent av dem som svarte på undersøkelsen vår, sier at så langt er 2015 som i fjor eller bedre. Blant de som svarte på undersøkelsen, var det bare tre prosent som sa at 2015 så langt har vært mye dårligere enn i fjor, mens 10 prosent svarte litt dårligere.

Saken fortsetter under bildet

Hakallegarden. (Foto: Kristin Støylen)

– Selvsagt er situasjonen vanskelig for enkelte av våre medlemmer, men det generelle inntrykket er at det går meget bra for de fleste bygdeturisme- og gardsmatbedriftene, sier Trangsrud.

Spennende sommersesong

Fra Kvebergsøya Gård. (Foto: C. H. Thomassen)

– Optimismen er også noe jeg vil trekke frem, den er fortsatt meget stor blant bedriftene innen bygdeturisme og gardsmat her i landet, sier Trangsrud.

Nesten 74 prosent av dem som svarte på undersøkelsen, er svært eller ganske optimistiske når det gjelder fremtiden for deres egen virksomhet. Samtidig er 23 prosent «midt på treet». Bare 3 prosent av dem som svarte, er ganske pessimistiske, mens ingen er svært pessimistiske.

Saken fortsetter under bildet

Vi går mot en spennende sommersesong, sier Ole Jonny Trangsrud i Hanen. Her fra Teveltunet Fjellstue. (Foto: Marius Rua)

– Vi står ved innledningen til en spennende sommersesong, men det er ingen tvil om at optimismen råder innen bygdeturisme og gardsmat her i landet, sier Trangsrud.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS