Trender og mai-slipp på polet

Det er spesielt tre trender Vinmonopolet ser til og mener er viktige for markedsutviklingen nå og fremover.

Publisert

Økt fokus på helse: Vi trener og mosjonerer mer enn før og på polet øker salget av lette og lyse produkter inkludert de alkoholfrie varene.

Det gode liv: Vi søker nytelse og vil unne oss noe ekstra. Internasjonalt ses en luksusstrend, mens det blant polkundene nå er høyere betalingsvilje for både vin og brennevin.

Søken etter det naturlige og ekte: Stadig flere velger bort alternativer med kunstige tilsetningsstoffer. På polet er det økt interesse for økologiske produkter. Volumet er fortsatt begrenset, men miljøbevissthet gir status.

Lavere alkohol og mindre sukker

– De generelle trendenes påvirkning synes kanskje best gjennom det økte utvalget av produkter med lavere alkohol og mindre sukker, og ikke minst i tilbudet av dyrere produkter i lavere produktkategorier. I konkrete lanseringer betyr dette blant annet flere roséviner, flere musserende viner og hvite viner fra kjølige vinregioner. Som svar på kundenes søken etter det naturlige og det ekte, lanserer også polet flere økologiske og biodynamiske produkter enn det den faktiske etterspørselen skulle tilsi, melder Annette Storm hos Autentico.

Musserende i vekst

I 2016 var for første gang to musserende viner blant polets fem mest solgte viner på flaske. Begge disse var Prosecco fra Italia (**). Salget av musserende vin økte med 7,7% fra 2015 til 2016 (***) og salget av rosévin økte med 7,3%.

Nå kan det se ut som salgsøkningen var omtrent lik i de to kategoriene, men fortsatt selges det mer enn dobbelt så mye musserende vin som rosévin. I tillegg kom det i juli 2016 en ny kategori for perlende vin. Perlende vin defineres som vin med trykk på under 2,5 bar. Musserende vin generelt har trykk på mellom 3 og 6 bar. Salget av perlende vin var på 580’ liter i 2016, og det var bare fra og med juli.

Fem nye fra Autentico, Unico og Publico

Autentico, Unico og Publico har fem nye listeføringer i basis i polets maislipp.

Vinmonopolets mailslipp er tradisjonelt blant årets største, og det gjøres ikke unntak i år. De nye produktene er valgt på bakgrunn av generelle markedstrender, kundeinnsikt og salgsutvikling (*) kombinert med analyser av sortiment i de ulike vinmonopolutsalgene.

Det er fruktig rosé fra Tariquet, biodynamisk Muscadet fra Domaine Pépière, rimelig sangiovese med Terramia fra Toscana, et kupp av en DOCG Cerasuolo di Vittoria fra Sicilia – økologisk til og med - og en liten Moscato Split Pink i 20cl flaske til jordbærene.

Her kan du lese mer om vinene og trendene som ligger bak. Av de fem er to testlanseringer, mens de tre øvrige er resultat av polets anbudsinnbydelser.

– For alle de tre anbudsvinnerne som her presenteres, har «fruktkvalitet» vært et viktig kriterium fra polets side. For de to andre vinene har det også vært helt naturlig å velge en vinstil som er nær druens opprinnelige fruktsmak og karakter, melder Annette Storm hos Autentico.

Tariquet Rosé 2016

Det enkleste tipset for rosévin og mat er at den passer til mat, gjerne de rosa som reker og laks. Denne passer godt som terrassevin, til aperitiff og til sommerens salater, grønnsaker og lyst kjøtt eller sjømat.

Land: Frankrike

Druer: Syrah, Cabernet Franc, Merlot og Tannat.

Varenr.: 4410401 (basis kat. 6, testlansering)

Pris: 125 kroner

Importør: Unico

Dunes & Greene Moscato

Denne lyserosa musserende vinen med 8,5% alkohol passer godt til blant annet jordbær. Prøv den som aperitiff eller som en frisk dessert. Kan drikkes fra flasken med eller uten sugerør.

Land: Australia

Produsent: Hightide Vineyards Free Run Juice

Alkohol: 8,5 %

Volum: 20 cl

Varenr.: 7262304 (basis kat. 2)

Pris: 45 kroner

Importør: Autentico

Muscadet Sevre et Maine Sur Lie 2015

Bildetekst

Videre lanseres en økologisk Muscadet. Domaine de la Pepière er en av få økologiske produsenter i sitt område og de har de siste to årene vært i konversjon til biodynamisk landbruk. Muscadet Sevre et Maine Sur Lie passer til retter med skalldyr, sjømat naturell og hvit fisk – og skal være utmerket til blåskjell.

Land: Frankrike

Produsent: Domaine de la Pepière, Loire

Varenr.: 861801 (basis kat. 5)

Pris: 167 kroner

Importør: Autentico

Pettineo Cerasuolo di Vittoria Classico 2014

Denne økologiske vinen fra Sicilias eneste appellasjonen med DOCG kommer fra et lite, familiedrevet vinhus. Passer til det meste av kjøtt, pølser og annet fra grillen.

Land: Italia

Produsent: Vigna di Pettineo, Sicilia

Varenr.: 7364201 (basis kat. 3)

Pris: 170 kroner

Importør: Autentico

Terramia Rosso Toscano 2015

Dette er en rimelig, klassisk rødvin fra Toscana, komponert og blendet av norske Mai Tjemsland MW. Gjæret og modnet på ståltank for en ren og tydelig fruktkarakter fra Sangiovese og Merlot. Passer til småretter som tapas, til pasta og er perfekt til hjemmelaget pizza.

Land: Italia

Produsent: Cantine Cofigi Terramia, Toscana

Varenr.: 3876501 (basis kat. 6)

Pris: 130 kroner

Importør: Publico

Referanser i teksten:

(*) http://markedsrapport.vinmonopolet.no/2016/markedstrender/markedstrender-1

(**) https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=1CB996BFDA630351!269&ithint=file%2cxlsx&app=Excel&authkey=!ABQh9TCL5q8Uqj8

(***) Analyse hentet fra rapporter på Vinmonpolets leverandørportal: https://leverandor.vinmonopolet.no/irj/servlet/prt/portal/prtroot/com.sap.nw.pcc.xmleditor.XMLDocumentDefaultRenderer?snippetid=/guid/409f9ea6-bfab-3310-29a0-83eb6e09047b

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS