Hotellrom-colourbox

Lønnsomt med yrkesreisende

Horwath Consultings årlige rapport Norsk hotellnæring 2007 viser at norske hoteller kan forvente all time high med 18,6 millioner overnattinger i 2007 (17,8 millioner overnattinger i 2006), og mye tyder på at trenden vil fortsette en god stund.

Publisert

Det bare fire år etter at bunnen ble nådd i 2003, da 60 prosent av norske hoteller gikk med underskudd.

I fjor hadde om lag en femtedel negativ bunnlinje. I den samme periode har det vært en svak økning i antall i hoteller i Norge, og det er nå drøyt 1100 i Norge.

Yrkesreisende står bak

Det meste av veksten inneværende år ser ut til å komme fra yrkesreisende, anslått til rundt 10 prosent. Men vær oppmerksom på at både kurs/konferanse og ferie/fritid, til tross for den høykonjunkturen bransjen nå opplever, forventes å få en begrenset vekst, med henholdsvis 0,8 og 1,2 prosent.

Det er da også hoteller som utelukkende baserer seg på sikre forretningskunder som viser til de aller beste resultatene. Cochs Pensjonat i Oslo, Hotell Skytterhuset i Hammerfest og Mitt Hotell i Moss (typebedrift i dette nummeret) er tre av eksemplene.

Drømmetall

De tre hotellene har hatt driftsmarginer i størrelsesorden 37 til 50 prosent i 2006 og 2007, et resultat som de fleste i bransjen bare kunne drømme om for noen få år siden. Da var det akseptabelt med fire til sju prosent.

Cochs Pensjonat er et enkelt pensjonat i hovedstaden som satser på forretningstrafikk og pendlere.

Hotell Skytterhuset har huset Statoil-ansatte på Melkøya gjennom flere år, mens Mitt Hotell har satset på nær og nyttig kontakt med de store bedriftene i Moss, som for eksempel Trio Ving og Helly Hansen. Som igjen henviser sine kontakter og arbeidere til hotellet.

- Det sikrer økonomien. Vi har alltid sikre gjester på vei inn i hotellet. Dessuten legger yrkesreisende igjen mye mer penger enn både turister og kurs- og konferansegjester, uttaler eierne for Mitt Hotell, Béatrice og Hans Christian van der Lagen, til Horeca. Mitt Hotell fikk 830 kroner per rom i fjor. Det er omtrent en hundrelapp over landsgjennomsnittet.

Store prosjekter underveis

Nå vil det være for galt hvis alle skulle ta etter disse eksemplene. Det finnes en rekke hoteller som satser utelukkende på turisme som gjør det svært bra.

Og satsingen på kurs- og konferansegjestene har også gitt god avkastning. Og det satses mer enn noensinne. En rekke store hotellprosjekter er underveis, og veksten i antall rom ventes å bli henholdsvis 2,3 og 3 prosent i 2007 og 2008, før toppåret nås i 2009 med 2800 nye hotellrom (cirka fire prosent vekst).

Men rapporten viser at både kurs- og konferansehotellene og turisthotellene nå kan ane en liten stagnasjon etter et par virkelig gode år. Med høyere rente og lavere forbruk er det kanskje på tide å bremse noe før vi igjen ser altfor mange hoteller med negativ bunnlinje.

For alle vet med sikkerhet at den boomen bransjen nå opplever ikke vil vare evig.

Powered by Labrador CMS