Ny tidsalder i Culina

6. mars har den nye nettsiden til Culina.no eksistert i ett år. Da åpnet Culina sin nye nettside, med nettbutikk for registrerte kunder.

Publisert

Culina har vært markant storkjøkkenbransjen siden 90-tallet.

– Det fantes en nettside, men den var helt utdatert, og i så dårlig stand at vi sjelden eller aldri henviste folk til å bruke den. Vi hadde Culina-boka, eller bransjebibelen, og den var «nok» veldig lenge. Den kom hvert tredje år, i ny, knæsj farge hver gang: orange, gul, magenta, grønn! Culinaboka var i hylla hos «alle» kjøkken- og serveringssteder, og var et vanvittig godt og sterkt salgsverktøy og oppslagsverk, melder Kathrine Starheim, markedsjef hos Culina.

Kostbart

– Vi pleide å trykke opp Culinaboka i et opplag på 25 000 bøker, som skulle vare i en treårsperiode. Det satte begrensninger for kolleksjonen, for varer på trykk i Culina-boka måtte være på lager, aller helst i hele bokperioden. Nå er vi langt mer fleksible, og kan eksperimentere mer, med Limited Editions, og teste responsen i markedet før vi bestemmer om noe skal lagerføres eller ikke. Dette er en stor forbedring både for oss og kundene våre. Det blir en mer levende kolleksjon, og vi kan i større grad være med på trendbølger, uten at det går på bekostning av mer «standard»-produkter. Og det å trykke opp en bok på 450 sider, i et slikt opplag, koster penger. Derfor tok Culina en stor beslutning sommeren 2014, og bestemte at tiden var inne for å ruste opp den digitale flaten, og det gikk på bekostning av å trykke et nytt opplag av Culina-boka, skriver Starheim.

Lansering

Fredag 6. mars 2015 ble nye Culina.no lansert for Culina internt på Quality Hotel Expo.

– Det er alltid spennende å lansere noe internt, da det ofte er der man finner de største kritikerne. I Culina jobber det folk som har vært med fra den spede begynnelse, som har sine vaner og metoder, og som har sett hvilken suksess Culina-boka har vært som salgs- og opplæringsverktøy. Det å komme med en ny nettside i stedet for bok ble møtt med stor skepsis, men etter lanseringshelgen hadde vi greid å snu skepsis til forventning om at dette ville bli bra, melder Starheim.

«I 2016 er forventingene om tilgjengelighet skyhøye. Alle går med verden i lomma hele dagen, og hele natten, og etter mange år der netthandel har økt jevnt på privatmarkedet, står nå bedriftsmarkedet for tur. Dette krever at man henger med og følger med i timen. Omnikanal og sømløst er begreper man hører ofte, og noe som sniker seg inn i alles hverdag.

Culina.no er først og fremst et oppslagsverk som viser Culinas kolleksjon, alltid oppdatert. Men det er også en nettbutikk, som krever innlogging før bruk. Vi ante ikke hva vi kunne forvente av omsetning gjennom nettbutikken, og vi var nok ganske forsiktige med markedsføring i starten, men ordre startet å tikke inn fra første dag. Ved årsslutt var det vel 10 % av våre ordre som kom gjennom culina.no, og dette tallet vokser stadig. Vi får på plass en rekke nye funksjoner nå etter påske, som skal gjøre nettbutikken enda bedre. Da vil kundene i større grad kunne bruke culina.no også i planlegging av sine innkjøp, og få en god oversikt over historikk. Akkurat dette er veldig viktig for oss, da vi ser at det finnes veldig mange som kunne spart store summer på å være mer strukturerte i innkjøpssammenheng. Men som leverandør i en bransje som er så differensiert er det viktig for oss å understreke at nettsiden vår ikke er en erstatning for våre salgskonsulenter, men et tillegg. Vi skal yte service til de mest moderne hoteller med fjonge innkjøpssystemer, og vi skal møte han som har drevet cafeen sin i hele sitt liv, og som alltid har gjort sine innkjøp ansikt til ansikt. Om vi kommer til å trykke ny Culina-bok? Det er uvisst og ubestemt. Det finnes en tid for alt, og akkurat nå er det tiden for culina.no, skriver Starheim i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS