Illustrasjonsfoto: Mats Dreyer

Jul: Mer variasjon, vegetar, alkoholfritt og moderne julekaker

Tradisjoner står sterkt i julen, men vi ser likevel noen nye trender. Vi spiser oss gjennom flere ulike juleretter, handler mer vegetar, velger oftere kvalitet, drikker mer alkokolfritt og baker andre julekaker enn de «sju slagene».

Publisert

I julen står mye av den samme maten på bordet år for år, som ribbe, pinnekjøtt, julepølser, medisterkaker, rakfisk, lutefisk og torsk, for ikke å glemme julekaker, juleoster og sild.

Også julebrusen er et særnorsk fenomen, og det er heller ikke likegyldige hvilke av de 40 ulike variantene som serveres i de tusen hjem. Det samme gjelder for juleølet; her har folk faste, gjerne lokale favoritter, blant Menys hundre varianter.

Flere ulike julemenyer

Ferskvaresjef Espen Lie i Meny har likevel sett noen nye trender de siste årene. – Flere, også de litt yngre, spiser seg gjennom flere ulike julemenyer. De samles i ulike lag gjennom desember og spiser rakfisk, lutefisk, pinnekjøtt og torsk, noen til og med smalahove.

Som leder av Meny-lauget synes han dette er en hyggelig utvikling. Det samme synes han om dreining mot mer søkelys på kvalitet og gode, norske råvarer.

Lokalmatsalg på topp i desember

– Vi selger stadig mer kvalitetsribbe fra produsenter som Grøstadgris og Prima Jæren. Nå utgjør dette en tredel av ribbesalget vårt. Og lokalmatsalget har fått sin topp i desember, fordi folk i økende grad vil ha unike produkter med høy kvalitet. I fjor solgte vi nesten tre ganger så mye lokalmat i desember mot de andre månedene, sier Lie.

Populære lokalmatprodukter i julen er blant annet Lutefisk fra Værøy, julekyllingen fra Gårdsand, syltetøy og gelé fra Røyland gård, Klippfisk fra Dybvik, Jæren smak pinnekjøtt (Jacobs Utvalgte), Eplemost fra Epleslang, småpoteter fra Bjertnæs & Hoel, røkelaks fra Troll, Heidalsost eller sild fra Olivias og Sildakongen.

No-Lo trenden

«No alcohol or low alcohol»-trenden fra USA har inntatt Norge. I fjor økte salget av alkoholfritt øl i Meny med 15 prosent, og veksten er på hele 20 prosent så langt i år. Meny har nå hele 70 ulike varianter av alkoholfritt øl, mens det for fem-seks år siden kun var to å velge blant.

– Kvaliteten på alkoholfri øl er blitt høy. Smaken er kjempegod, og det i kombinasjon med helseaspektet, gjør at rekordmange vil kjøpe alkoholfritt i jula. Vi ser den samme salgsutviklingen på typiske voksenvarianter av epledrikker og sider, sier Lie.

Grønnere julemiddag med nøttesteik

Vegetarprodukter har så langt i år en økning på 35 prosent i Meny. Også jula blir grønnere - med stadig flere vegetarianer og fleksitarianer rundt middagsbordet.

– I fjor lagde noen få av våre butikker nøttesteik, og de klarte ikke å dekke etterspørselen. Bestillingene rant inn. Eksempelvis solgte Meny Stavern over 100 nøttesteiker, sier Lie.

I år tilbyr alle butikkene nøttesteik fra Menys kjøkken. Den består av en grønnsaks- og nøtteblanding som stekes i form, og kan serveres med juletilbehør som for eksempel rosenkål, tyttebær, saus og poteter. Og for å imøtekomme vegetartrenden, innfører Meny 20 prosent rabatt på mer enn 60 kjøttfrie produkter i ukene før jul.

Moderne julekaker tar over

Foto: Mats Dreyer

Oppskriftene på julekaker har vært populære siden midten av november, viser besøkstallene på Meny.no. De mest populære oppskriftene er ikke de tradisjonelle «sju slagene», men moderne varianter med smak av kokos og sjokolade. I år er det risboller, Sarah Bernard og kokosmakroner som er de tre meste søkte oppskriftene. Av de tradisjonelle slagene, er pepperkaker på klikk-toppen, etterfulgt av krumkaker og brune pinner.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS