Royal Garden på vei tilbake

Med hotelldirektør Rune Nordstokke i spissen er Royal Garden på full fart tilbake. Hotellet er rede for å ta igjen det tapte.

Publisert
Rune Nordstokke er hotelldirektør på Radisson Blu Royal Garden Hotel i Trondheim. (Foto: Morten Holt)

Med mange nye hoteller i Trondheim det siste tiåret, klarte aldri det ærverdige hotellet ved Nidelvens bredd å holde den posisjonen det lenge hadde i byen. Men nå er det tatt og tas det grep for å få Radisson Blu Royal Garden tilbake på tronen.

Radisson Blu Royal Garden Hotel. (Foto: Morten Holt)

På vei tilbake

– Etter å ha «eid» byen i mange år, ble vi tatt litt på senga av nye og innovative hoteller. Men nå er vi på vei opp igjen, og begynner å nærme oss der vi var for en del år siden. Vi har et renommé og et navn de fleste kjenner til, og det er en fordel når vi nå er i angrepsposisjon, sier hotelldirektøren.

Han mener at for Trondheim som by var det svært positivt med de mange nyetableringene (Scandic Nidelven, Clarion Congress, Scandic Bakklandet og Scandic Lerkendal m.fl), men at Royal Garden hvilte litt for mye på laurbærene i denne perioden.

Hotellet ble åpnet i 1984. (Foto: Morten Holt)

– Etableringen av blant annet Rica Nidelven i 2003 la en ny dimensjon til hotellbransjen i Trondheim, mener han.

Kom «hjem»

Nordstokke ledet også Radisson Blu Royal Garden fra 2005 til 2010, før han dro til Oppdal og oppstarten av Skifer Hotel. Etter en periode Scandic Hell, og senere på Scandic Bakklandet på den andre siden av elva, kom han tilbake til Royal Garden tidlig i 2015.

– Det er som å komme «hjem», sier Nordstokke, som har bred bakgrunn fra Rezidor-systemet, der han foruten lederstilling på Royal Garden, har hatt ledende stillinger både i Norge og utlandet (København og Amsterdam).

Enorm renovering de siste årene

De to siste årene er det investert over 125 millioner kroner på hotellet, og Nordstokke forteller:

Kristin Berg (har vært på hotellet helt siden starten for 32 år siden. Her sammen med hotelldirektør Rune Nordstokke. (Foto: Morten Holt)

– Planleggingen av denne renoveringen begynte da jeg var her sist, og det er utrolig å se hvordan resultatet er blitt. Dette løftet er viktig med tanke på hotellets fremtid i et meget konkurrerende marked, mener han.

Hotellet har fått ny og lysere lobby/resepsjon, tepper, fliser og møbler er byttet ut både i restauranter, barer, konferanserom og andre fellesarealer, 160 rom er oppgradert og renovert, samtlige 298 bad er pusset opp, hovedkjøkkenet blir totalrenovert i disse dager, nytt treningsrom er på vei, og sist, men ikke minst er hele 1800 fasadevinduer skiftet ut. Royal Gardens glassfasade er et varemerke for hotellet.

– Det var viktig for oss å skifte ut vinduene, og vi sparer nå store energikostnader etter å ha byttet ut de 30 år gamle vinduene, forklarer han.

Mer effektivt i dag

Nordstokke forteller stolt at flere av de ansatte på hotellet har vært med helt fra starten for 32 år siden. Samtidig har arbeidsstokken blitt vesentlig mindre – for at hotellet skal kunne levere det resultatet som er ønskelig.

– Det har forandret seg veldig. Da hotellet ble åpnet i 1984, var det 400 ansatte her. Nå er 120 ansatte fordelt på 70 årsverk knyttet til hotellet, forklarer hotelldirektøren. Blant annet er nå renholdet outsourcet til ISS.

– Radisson Blu Royal Garden er et bygg med en fantastisk historie. Det blir moro å være med på enda en ny æra i hotellets historie, sier hotelldirektøren.

Du kan lese mye mer i magasinet Horeca (nummer 1 2016)

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Powered by Labrador CMS