Meny vant kjedeprisen, og i tillegg en fin 3. plass til Meny Stokka og den nest beste ambassadøren fra Meny Revetal. (Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt)

Årets norgesmestere i frukt og grønt

Meny kåret til «Årets frukt- og grøntkjede» for andre gang. REMA 1000 Byåsen og Coop Obs Tromsø ble landets beste frukt- og grøntbutikker, mens «Årets frukt- og grøntambassadør» ble Siyamak Nemati fra Kiwi XL Strømsø.

Publisert

– Dagligvarebutikken spiller en viktig rolle for matvalgene våre. Frukt- og grøntavdelingen er - viktig for kundenes valg av butikk, og mye av salget i denne avdelingen skjer på impuls. Vi har sett en fin utvikling av kategorien de siste ti årene, men fortsatt er det mye å hente. Slik åpnet Guttorm Rebnes, direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt arrangementet der representanter fra alle dagligvarekjedene var samlet.

5 om dagen er et viktig kostråd. Over 70 prosent av befolkningen er enig i dette, men bare 1 av 4 får det til. Dagligvarekjedene spiller en viktig rolle når valget skal tas, og kan hjelpe flere til å huske å få med de fargerike varene hjem. Tilgjengelighet øker salget og inntaket. Tilgjengelighet i butikk, i kjøleskapet og i matpakken.

Se resultatene nederst i saken.

Konkurranse skjerper og inspirerer

Konkurransen NM i frukt og grønt arrangeres i år for 12 gang, og mye har skjedd med oppmerksomheten omkring frukt og grøntavdelingene på disse årene.

Kåringen av Norges beste frukt- og grøntkjede ble etablert i fjor. Hensikten er å løfte mange, ikke bare de aller beste. Kåringen baseres på tall fra Nielsen Norge i perioden 1. juni 2018 – 31. mai 2019, og velges ut fra største frukt- og grøntandel i kjeden, som vektes 70 prosent, og størst organiske vekst, som vektes 30 prosent.

Meny beholder sin førsteplass som beste frukt og grønt-kjede også i år. De har jobbet godt med denne kategorien i mange år og hviler ikke, men forbedrer stadig konseptet sitt. Nye utfordrere kommer til og det er gledelig å se at både Rema 1000 og Coop Mega har klatret vesentlig på listen i forhold til i fjor. Alle kjedene har nå stor oppmerksomhet på frukt og grønt kategorien, og det er dette som skal til for å øke salget vesentlig het det i begrunnelsen.

– Jeg er veldig stolt og rørt over å vinne kjedeprisen for andre år på rad. Dette er en skikkelig lagseier, sier frukt og grøntansvarlig i Meny-kjeden, Siri Helene Hansen-Barry.

Kamp om førsteplassene

Norges beste frukt og grønt butikker velges ut fra høyeste frukt og grøntandel og ukjent kundebesøk. Både kvalitet og utvalg, eksponering og kompetanse blir vurdert.

Her utmerket Rema 1000 Byåsen i Trondheim seg blant de små butikkene og Coop Obs! Tromsø blant de større, men flere andre butikker fulgte hakk hæl. Nivået er svært høyt blant butikkene og det skiller lite mellom de beste.

Siyamak Nemati, Kiwi XL Strømsø var storfornøyd med tittelen Årets ambassadør 2019. Her sammen med sin frukt- og grøntansvarlige Zheny. (Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt)

Nye utfordrere kommer til og det er gledelig å se at både Rema 1000 og Coop Mega har klatret vesentlig på listen i forhold til i fjor. Alle kjedene har nå stor oppmerksomhet på frukt og grønt kategorien, og det er dette som skal til for å øke salget vesentlig.

Linda Granlund, direktør for folkehelse i Helsedirektoratet, delte ut prisene og utropte de frukt- og grøntansatte til folkehelsearbeidere.

En høythengende ambassadørpris

Kandidatene til årets frukt- og grøntambassadør er nominert av kjedene selv og vinneren kåres av en jury, som bestod av direktør i Opplysningskontoret for frukt og grønt Guttorm Rebnes, direktør i Virke dagligvare Ingunn Størksen og sosiolog og analytiker i Skuterud-Kløvstad, Vegard Skuterud.

En ambassadør skal være kreativ innenfor kjedens rammer, og gjerne utfordre og inspirere til vekst, gjennom å dele erfaringer og innspill og på den måten bidra til å gjøre flere bedre.

I knivskarp konkurranse var det Siyamak Nemati fra Kiwi XL Strømsø som gikk av med seieren og med rette kan tituleres årets frukt- og grøntambassadør 2019.

– Årets vinner kombinerer store volumer med stor bredde. Hos ham er det en forutsetning at man tør å «trøkke» til, selv om man av og til går på trynet – for uten å prøve, vokser man ikke. Han tør å trekke konseptet maksimalt ut. Kunnskapen og entusiasmen til årets vinner vises godt på tallene. Han har ikke god vekst og høy andel frukt og grønt. Han har enorm vekst og en formidabel frukt og grønt-andel. Årets vinner har fokus på å bygge både salg – og folk. Resultatene har han fått gjennom godt teamarbeid og god ledelse, sa Ingvill Størksen da prisen ble delt ut.

Premiereise til en av Norges flotteste grønnsakshager

Coop OBS Tromsø ble norgesmester i klassen for store butikker over 1000 m2. I tillegg ble Coop Mega tredje beste kjede og Coop Marked Terråk, Coop Mega Brueland og Elisabeth Dyrland fra Coop Mega Ålgård var alle i toppsjiktet. (Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt)

Alle vinnere i Norgesmesterskapet i frukt og grønt inviteres med på en lærerik og hyggelig studietur til Rogaland i september. Da blir det besøk hos produsenter, spennende matopplevelser og hyggelig sosialt samvær.

Resultatliste NM i frukt og grønt 2019

Topp tre, frukt og grønt dagligvarekjeder

Rema 1000 Byåsen ble norgesmester i klassen for små butikker under 999 m2. De stakk også av med 2. plassen for beste frukt- og grøntkjede. (Foto: Opplysningskontoret for frukt og grønt)

1) Meny

2) Rema 1000

3) Coop Mega

Topp tre, butikker over 1000 m2

1) Coop Obs! Tromsø

2) Coop Mega Brueland

3) Meny Stokka

Topp tre, butikker under 999 m2:

1) Rema 1000 Byåsen

2) Bunnpris & Gourmet Tyhold

3) Coop Marked Terråk

Topp tre, frukt og grønt ambassadører

1) Siyamak Nemati – Kiwi XL Strømsø

2) Andreas Lilleås – Meny Revetal

3) Elisabeth Dydland – Coop Mega Ålgård

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS