ganefart-logo

Klart for Ganefart 2012

Det er klart for den fjerde utgaven av Ganefart, kåringen av beste spisested langs vei og vann. Målet med Ganefart er å presentere spisesteder som er bevisste på lokal matkultur og historieformidling knyttet til mat. Frist for påmelding er 1. juni. Vinneren av forrige kåring, i 2010, var Gloppen Hotell.

Publisert

Hvilke spisesteder kan delta i konkurransen?

For å delta i må spisestedet melde seg på konkurransen på Ganefart.no. Ut fra kriterier beskrevet under filtreres søknadene, og de som fyller kriteriene vil bli besøkt av en fylkesjury.

Kriterier for deltakelse er:

* Spisested som ligger langs veien, til land og vanns. Spisestedet trenger ikke nødvendigvis å ligge ved en utfartsåre eller stamveg, spisestedet kan like gjerne være en destinasjon i seg selv, men det er et kriterium at stedet er tilgjengelig for allmennheten

* Spisestedet skal ha faste åpningstider i perioden mai til september

* Antall sitteplasser er ikke av betydning, og spisesteder som ikke tilbyr sine kunder sitteplasser har anledning til å delta i konkurransen

* Spisesteder som ligger i sentrum av Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger har ikke anledning til å delta i konkurransen

Åtte regioner

"

Et mål med Ganefart er å styrke de respektive regionens reise og næringsliv ved å satse på mat og matkultur. I Ganefart-sammenheng blir landet inndelt i åtte regioner som følger mattilsynets regiongrenser.

Disse åtte regionene er:

Region 1: Finnmark og Troms

Region 2: Nordland

Region 3: Møre og Romsdal og Trøndelag

Region 4: Sogn og Fjordane og Hordaland

Region 5: Rogaland og Agder

Region 6: Telemark, Vestfold og Buskerud

Region 7: Oppland og Hedmark

Region 8: Oslo, Akershus og Østfold

Det kåres én vinner i hver region, og landsvinneren blir kåret blant de åtte regionvinnerne.

Disse var regionvinnere i 2010:

Region 1: Birk Husky, Melkefoss, Passvik

Region 2: Storjord Hotel, Storjord, Røkland

Region 3: Kongsvold fjeldstue, Dovrefjell

Region 4: Gloppen Hotell, Sandane

Region 5: Sogndalstrand Kulturhotell, Sogndalstrand

Region 6: KjøkkenKroken, Hemsedal

Region 7: Oldemors Karjol, Jevnaker

Region 8: Marche Restaurants Norge A/S Avd Kløfta, Kløfta, Ullensaker

Tidligere landsvinnere

Her er de som har vunnet landskåringen de tre foregående gangene.

Landsvinner 2010: Gloppen Hotell, Sandane

Landsvinner 2008: Ingers kro og restaurant, Hovet,

Landsvinner 2006: Bios Cafe, Nordreisa

Gjestens beste fra 15. juni – til 15. august

Alle gjester som besøker et spisested som er med i Ganefart 2012 inviteres til å stemme på spisesteder de er fornøyde med. Avstemningen skal gjøres ved å sende en SMS eller på nett innen 15. august. En person kan bare stemme på et spisested én gang.

Hva er vurderingskriteriene?

Illustrasjonsfoto

* Bevisst bruk av lokale råvarer

* At det serveres tradisjonsmat eller retter som er typiske for regionen

* Formidling av stedets og rettens historie vektlegges

* At gjestene føler seg velkomne og hygger seg under måltidet

Premiering

Årets landsvinner vil få prisen på 50 000 kroner utdelt på reiselivskonferansen på Sundvolden 24. oktober.

De åtte regionvinnerne og vinner av Gjestens beste blir invitert til Oslo som Ganefarts gjester i ett døgn ved åpningen av messen Matstreif 7.- 8. sept. Foredrag, besøk, m.m. venter. Alt dekkes av Ganefart. I tillegg blir de regionale kåringene (med utdeling av diplom) markedsført i ulike media.

Gjester som har stemt på Gjestens beste er med i trekningen om en middag for to (1000 kroner) og 10 bokpremier. Frist for spisestedene å sende inn påmeldingsskjemaet er 1. juni.

Alle spisesteder som sender inn påmeldingsskjemaet før 15. mai er med i trekningen om en premie på 5000 kroner.

Les mer på Ganefart.no

Du kan også følge Ganefart 2012 på Facebook

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS