Bergenseren Finn Berstad er sjef for begge de to populære Radisson Blu-hotellene på Gran Canaria, her foran hotellet i Mogan, helt sør på øya, som mange nordmenn etter hvert har blitt kjent med. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Herlig å se nordmenn på solferie igjen

Radisson Blu-sjefen på Gran Canaria stråler i solskinnet: – Bookingen er god, og det er herlig å se glade nordmenn på ferie igjen, sier den norske hotelldirektøren for Radisson Blu-hotellene på Gran Canaria, Finn Berstad.

–Folk flest virkelig hungrer etter å pakke kofferten til sol og fine feriedager. Det betyr mye for oss, og det betyr mye for hele besøksindustrien på Gran Canaria, sier Finn Berstad. (Illustrasjonsfoto: DestinasjonsKirurgene)

Denne saken er skrevet av Bjørn B Jacobsen

– Det er fantastisk å endelig se at våre to Radisson Blu-hoteller på Gran Canaria fylles opp av glade gjester, ikke minst nordmenn, etter en tøff koronaperiode også her hos oss, sier bergenseren Finn Berstad, direktør for begge de populære Radisson Blu-hotellene på ferieøya.

Lavt smittetrykk på Kanariøyene

Det er ikke hver dag vi kan melde at sola skinner på en bergenser, dag etter dag, uke etter uke, men dette er hverdagen for Finn Berstad, som stortrives som sjef for de to Radisson Blu-hotellene på Gran Canaria.

To hoteller som stadig vekk henter hjem priser som øyas beste hoteller.

Gran Canaria har vært grønn sone i over én måned, og har for lengst 85 prosent vaksinedekning fra 12 år og oppover. Myndighetene på Kanariøyene har fire nivåer. Gran Canaria på nivå 1, som er grønt og laveste smittenivå.

Tar alle mulige forhåndsregler

Radisson Blu har en omfattende sjekkliste for rengjøring, hygiene og desinfisering, og på hotellanlegget i Mogan står det slike antiback-stasjoner overalt. Her er rutinene sterke, effektive, som gir gjestene trygghet. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

Situasjonen på ferieøya er god, også med tanke på smittevern. Du må bruke munnbind i alle butikker, busser og taxi, og også når du forsyner deg av frokostbuffeten på de to Radisson-hotellene.

RadissonCares. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Vi har gjester fra hele Europa, og siden smittesituasjonen varierer fra land til land, enten vi snakker Norge, England eller Russland, tar vi alle forhåndsregler, sier Finn Berstad.

– Hva betyr det?

– At begge våre hoteller er maksimalt tilrettelagt for vårer gjester, med smitteverntiltak som er effektive, men ikke til hinder for gode dager og en trivelig ferie. Alle våre ansatte bruker munnbind, vi har antibac-stasjoner overalt, ja til og med i heisene. Hver morgen desinfiserer våre «soccoristaer» alle solsenger.

– Du virker tilfreds med situasjonen?

– Absolutt! Med tanke på hva hele verden har vært igjennom, og de kolossale tapene hele besøksindustrien har lidd, må jeg si at vi tross alt har kommet oss helskinnet ut av denne historisk vanskelige tiden.

Wenaas-gruppen eier

– Solide norske hotelleiere har kanskje være gode å ha?

– Utvilsomt. Wenaas-gruppen, som eier hotellanlegget Radisson Blu Resort&Spa i Mogan, som vi drifter, har virkelig stilt opp. Takket være dem har vi kun hatt stengt i tre måneder, fra mars til juni i fjor, som har vær viktig for å holde dette store hotellet i gang. Vi har 422 rom og betydelige utearealer, særlig i Mogan, men også i Arguineguin. Såpass kort nedetid har vært viktig, ikke minst for å opprettholde hotellets gode fysiske tilstand. Selv om vi tenker på sol og sommer i utelukkende hyggelige bilder, og det skal jo våre gjester gjøre, vet vi som hotelldrivere hvor tøft solskinn året rundt er for bygningsmassene her nede, sier Berstad.

Dramatisk nedgang

I 2019 besøkte 14.2 millioner internasjonale turister Gran Canaria. I koronaåret 2020, var tallet helg nede på 3,79 millioner turister. En dramatisk nedgang på over ni millioner gjester.

For øya, der turismen til de grader er primærindustrien, betydde dette en like dramatisk omsetningsnedgang, fra 17 milliarder euro i 2019, til 4,8 milliarder i 2020. (1 euro = kr 9,86 Norges Bank 3. nov)

Radisson Blu, en sterk merkevare

Tyskland er Gran Canarias viktigste marked med nærmere 300 000 turister. Så følger Storbritannia med 171 000. Disse to, sammen med Frankrike, er de viktigste markedene for Gran Canaria, men Norge og hele Norden er viktig for de to Radisson Blu-hotellene på øya, understreker Finn Berstad.

– Radisson Blu er en sterk merkevare, særlig i Norge og øvrige Norden. Så er det særlig gledelig å konstatere, at vi etter fire års drift på Radisson Blu-hotellet i Mogan, bygger en stadig større familie av trofaste gjester, som gledelig nok har definert oss som sitt primære feriehotell. Vi har etter hvert fått veldig mange gjester som kommer tilbake, både én, to og tre ganger i året.

Folk hungrer etter sol og varme

Radisson Blu Resort & Spa I Mogan har store utearealer. Dette er bassengområdet i «Quiet zone», der de voksne kan slappe av i ro og fred, og så er det et annet området et godt stykke derfra, der barn og unge kan leke i eget basseng. (Foto: DestinasjonsKirurgene)

– Og nå skinner sola, bokstavelig talt?

– Ja, nå skinner sola! Vi har hatt og har fantastisk vær i høst. Hotellene har vært fulle og bookingen framover er også preget av mye solskinn, så dette er veldig gledelig. Klart vi var spente på hvordan situasjonen ville bli, men vi ser nå at folk flest virkelig hungrer etter å pakke kofferten til sol og fine feriedager. Det betyr mye for oss, og det betyr mye for hele besøksindustrien på Gran Canaria, sier Finn Berstad, bergenseren som for lengst har byttet paraply med parasoll.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS