Hotelldirektør Erik Taraldsen og kjøkkensjef Stian Haugnes på Thon Hotel Lofoten. (Foto: Morten Holt)

De serverer landets beste hotellfrokost

Med beliggenhet på kaikanten i Lofotens hovedstad, Svolvær, ofte også kalt «verdens minste storby», har Thon Hotel markert seg kraftig i løpet av sine drøye sju år på hotellkartet. I går kapret også hotellet Norges frokosttrone!

Publisert
Thon Hotel Lofoten i Svolvær. (Foto: Morten Holt)

– Satsingen på mat og drikke har definitivt båret frukter, sier hotelldirektør Erik Taraldsen, som ble ansatt som hotelldirektør nesten to år før åpningen i 2009.

Scandic Nidelven har hatt tittelen som landets beste frokosthotell i 10 år, men nå har Taraldsen & co overtatt tronen. Svolvær-hotellet vant nemlig «Twinings Best Breakfast 2016».

Med kjøkkensjef Stian Haugnes og hans kone, frokostsjef Ingunn Haugnes, bak spakene, serveres det gourmetmåltider både til frokost, lunsj og middag.

Les også: Thon Hotels har overtatt frokosthegemoniet

Hotelldirektør Erik Taraldsen og kjøkkensjef Stian Haugnes inne i Paleo Arctic, der frokosten serveres. (Foto: Morten Holt)

Lokale leverandører styrker produktet

– Med røtter i nordnorsk matkultur, ønsker restauranten Paleo Arctic å by på nyskapende kulinariske opplevelser med utgangspunkt i havets ressurser, fjellsidenes frodige beiter og omkringliggende gårders spesialiteter, sier kjøkkensjef Haugnes.

Restauranten Paleo Arctic på Thon Hotel Lofoten. (Foto: Hotellet)

Alle på kjøkkenet er lokalt rekruttert, og alle kokkene har fagbrev. For å holde standarden oppe – til enhver tid.

Gode lokale råvarer

Thon Hotel Lofoten i Svolvær. (Foto: Hotellet)

Og hotellet har også lokale avtaler – som sikrer gode råvarer.

– Vi får fisk rett fra kaia, og vi har fantastiske produsenter rett utenfor hotelldøra. Vi hadde aldri klart å være så gode på frokost (og de andre måltidene) uten våre lokale leverandører, påpeker Taraldsen.

Thon Hotel Lofoten ligger ved Hurtigrutens anløpssted i Svolvær. (Foto: Hotellet)

Klar for julebordsesongen

Nå forberedes julebordsesongen i november og desember på hotellet. I tillegg til sommermånedene, er dette en svært viktig sesong. Hotellets egenskapte juleshow samler alene nesten 3500 gjester i helgene frem til jul.

Julebordsbuffeene – med 280 forskjellige retter, de fleste med lofotpreg og egenprodusert, er blitt særdeles populære, ifølge hotelldirektøren.

Paleo Arctic. (Foto: Morten Holt)

Viktig med kurs og konferanse

I sommerhalvåret strømmer turistene til Svolvær og Lofoten, noe som fører til stappfullt hotell i sommermånedene. Men like viktig for hotelldirektøren er det å holde kurs- og konferansemarkedet i gang.

Det er det vi tjener absolutt best på, og vi er et av Norges mest anerkjente hoteller i dette segmentet, sier Taraldsen. Han sier at kombinasjonen av kurs og konferanse med attraktive friluftsaktiviteter i nærområdet, bidrar til at hotellet står så høyt i kurs hos dem som planlegger minnerike arrangementer for sine bedrifter og selskaper.

Thon Hotel Lofoten i nordlys. (Foto: Hotellet)

– En typisk konferansegjest bor hos oss i tre døgn. Det er viktig å ta vare på dem, og også tilby opplevelser utenfor huset, sier han.

Gjør det vi kan

Stian Haugnes (til venstre) og Erik Taraldsen byr på opplevelsesbanketter på hotellet. (Foto: Morten Holt)

Vi har et nært samarbeid med flere av selskapene som tilrettelegger for aktiviteter. Vi har rundt 60 000 gjestedøgn i året (ca. 30 000 i juni, juli og august, red. anm.), og er fast bestemt på at den beste løsningen for oss er å holde oss til det vi kan best – nemlig å drive hotell. Så setter vi heller ut aktiviteter til dem som har spesialisert seg på dette, og prøver heller å legge til rette for at våre samarbeidspartnere har de beste forutsetninger for å utvikle seg, og ikke minst – tjene penger. Det vokser hele lokalsamfunnet her i Svolvær og Lofoten på. Skal vi bli bedre, er vi avhengige av våre omgivelser. Det hele dreier seg jo om destinasjonsutvikling, sier Taraldsen, som også sitter i styret i Nordnorsk Reiseliv.

Han tror at denne formen for turisme bare er i startgropa, og i Lofoten og Svolvær ligger alt til rette for stor utvikling i årene som kommer.

Fra rommene på Thon Hotel Lofoten har du fin utsikt over Svolvær og fjellene omkring. (Foto: Espen Mortensen)

Midnattssola har vært et trekkplaster for Nord-Norge i mange år, men nordlysturismen er nå i ferd med å bli like populær i nord. – Vi opplever sterk vekst i perioden november-april, sier Taraldsen.

Lager sine opplevelser – på hotellet

Etter at restauranten Paleo Arctic hadde åpning 1. januar etter renoveringen, har omsetningen i à la carte økt med over 50 prosent. (Foto: Morten Holt)

Men selv om gjestene får muligheten til spennende aktiviteter utenfor hotellets vegger, byr Taraldsen & co også på annerledes opplevelser for sine bankett- og konferansegjester.

– Vi har hatt stor suksess med våre såkalte «opplevelsesbanketter», der gjestene får så mye mer enn et smakfullt måltid. Vi spiller mye på hele det emosjonelle følelsesregisteret, og fokuserer mye på mat. Vi formidler Lofotens 1000-årige historie under banketten, med lyd, lys og lukt – og da selvfølgelig smak. Her er både kokker og husets andre medarbeidere involvert i tre og en halv time slik at gjestene skal gå ut med et nesten måpende blikk. «Hva var vi med på nå»?? Vi har forsket mye på hvordan vi skal bygge opp denne typen banketter, og har så langt fått utelukkende positive tilbakemeldinger fra våre gjester.

Opplevelsesbankett

Så langt har i overkant av 20 000 mennesker sett, følt og smakt Thon Hotel Lofotens helt spesielle opplevelsesbankett.

Hotellet har også vunnet flere priser for sine opplevelsesbaserte opphold, og i 2014 ble Thon Hotel Lofoten kåret til «Årets arena» av HSMAI, som var imponert over aktørens evne til å skape strategiske allianser, utnytte ressurser i lokalmiljøet og drive markedsutvikling ved hjelp av eventer.

Rommene renoveres denne høsten

Selv om Thon Hotel Lofoten bare har rukket å bli sju år, forteller Taraldsen at denne høsten skal alle rommene pusses opp. Nylig ble hele restauranten og resepsjonen renovert, og innen midten av februar skal alle rom være ferdig oppusset.

– Dette hotellet skal aldri fremstå som slitt, og vi ønsker alltid å være i forkant. I november vil rommene få en litt mer luksuriøs internasjonal stil i nye farger – litt i samme stil som Thon Hotel Rosenkrantz i Oslo, forklarer Taraldsen.

Á la carte økt med over 50 prosent

– Jeg må få skryte av jobben designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga og MNIL Trond Ramsøskar i kjedens samarbeidspartner Ramsøskar Interiørarkitekter, har gjort. Det preget de er i ferd med å sette på vårt hotell er meget vellykket, og forandringene som allerede er gjort i restaurant og resepsjon, høster fantastiske tilbakemeldinger fra våre gjester. Og kanskje viktigst av alt – det gir resultater.

Etter at restauranten Paleo Arctic hadde åpning 1. januar etter renoveringen, har omsetningen i à la carte økt med over 50 prosent.

Dette er et utdrag fra en stor artikkel i den kommende utgaven av Horeca, som har utgivelse i løpet av den kommende uka.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Powered by Labrador CMS