Comfort Hotels Camilla Bergman2

Lanserer miljøvennlig super-frokost

Det siste året har Comfort Hotels i Nordic Choice Hotels utviklet et testprosjekt for en ny, sunnere og mer bærekraftig frokost. Akkurat nå prøves frokostprosjektet ut på 16 av 30 hotell i Comfort Hotels i Norge og Sverige.

Publisert

Vi opptatt av å ligge i front og prøve ut nye konsepter, sier Camilla Bergman i Comfort Hotels.

I Comfort Hotels tror vi på «business as unusual», og vi vet at det er unormalt med en helt ny frokost. Samtidig er vi opptatt av å ligge i front og prøve ut nye konsepter, spesielt hvis det får gjestene våre til å føle seg bra og gjør godt for miljøet, sier kjededirektør i Comfort Hotels, Camilla Bergman i en pressemelding.

I dialog med EAT

– Derfor er vi i dialog med nettverket rundt EAT for å finne ut hvordan vi kan jobbe med å legge til rette for dette. Et av tiltakene i testprosjektet er å tilby en rekke sunne, velsmakende og ikke minst bærekraftige frokost-retter som makrell, kokt egg, havregrøt, smoothie og masse frukt og grønt, i stedet for rødt og bearbeidet kjøtt som bacon og pølser på frokostbuffeen, sier Bergman videre.

Testet ut i år

De første hotellene som deltok i prosjektet i januar 2015 var Comfort Hotel Børsparken i Oslo og Comfort Hotel Nouveau i Helsingborg. Siden da har man rullet ut testprosjektet på 16 hotell i Comfort Hotels i Norge og Sverige, og tilbakemeldinger fra gjester blir brukt aktivt i tilpasningen av frokosttilbudet.

Utrullingen har ført til en økning i forbruket av økologiske matvarer og frukt og grønt. I tillegg har man sett en drastisk reduksjon i matavfall på de aktuelle hotellene.

Bra for både kropp og miljø

– Vi ser at gjestene våre etterspør hotell og restauranter som serverer mat som både er bra for kroppen og for miljøet. Ikke minst har dette blitt aktuelt etter WHO-rapporten på sammenhengen mellom kreft og bearbeidet kjøtt. Samtidig lytter vi til alle tilbakemeldinger vi får. Dette er ikke bare en dialog med EAT, det er også en dialog med gjestene våre, sier Bergman.

Mindre fotavtrykk på miljøet

Comfort Hotels jobber stadig med å etterlate seg et mindre fotavtrykk på miljøet og har tidligere lansert kampanjen Dear Tripadvisor, som oppfordrer Tripadvisor til å legge til bærekraft som ratingalternativ på sine sider.

Du kan lese mer om kampanjen her

Kan videreføres til hele Choice-kjeden

– Samtlige hotellkjeder under Nordic Choice-paraplyen arbeider med egne matkonsepter til både frokostbuffeen og restaurantene. Felles for matsatsningen til de ulike hotellkjedene er målet om mer bærekraftig og sunn mat på menyen. På Clarion Hotels, Clarion Collection og Quality Hotels blir bacon fortsatt å finne på frokostbuffeen. De tre kjedene har tilsammen 139 hotell i Norden og Baltikum, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice Hotels.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS