Gorgonzola. (Foto: Istockphoto)

Italienere vil ikke bli kopiert av nordmenn

Italienerne har skjønt verdien av å ta vare på sine nasjonale matskatter. Nå ønsker de å hindre at den kjente blåmuggosten Gorgonzola blir kopiert og etterlignet i Norge.

Publisert

Italia har beskyttet 270 produktnavn på mat og drikkevarer i EU etter regelverket om Geografiske indikasjoner. Italia troner med dette på toppen over alle land med sterk matkultur som sørger for å sikre sine matskatter mot etterligninger. Mange av de mest kjente italienske spesialitetene, som Parmigiano Reggiano og Prosciutto di Parma, blir ofte kopiert og etterliknet. En beskyttelse av produktnavnet gir produsentene et vern mot dette, og sikrer forbrukeren ekte vare.

Eierskap til egen merkevare

– At de italienske produsentene søker om å beskytte produktnavnet i Norge er en annerkjennelse og en bekreftelse av hvor viktig et slikt vern er for å sikre produsentene eierskap til egen merkevare, forteller fagsjef for Beskyttede betegnelser, Nina W. Hegdahl i en pressemelding.

Tre beskyttede italienere

Gorgonzola er den tredje sterke merkevaren fra Italia som søker vern etter merkeordningen Beskyttede betegnelser i Norge. Parmigiano Reggiano og Prosciutto di Parma har allerede sikret seg dette vernet i Norge. Dersom Gorgonzola blir beskyttet som en opprinnelsesbetegnelse i Norge innebærer det at enhver kopiering, etterligning og assosiasjon til navnet Gorgonzola blir forbudt.

En gavepakke til norske produsenter

I Norge har 23 matskatter beskyttet produktnavnet sitt etter et nasjonalt regelverk tilsvarende det som gjelder i EU. Tørrfisk fra Lofoten har som det første norske produktet sikret seg et juridisk vern både i Norge og i EU.

– Jeg er forundret over at ikke flere norske produsenter av mat og drikke er opptatt av å ta vare på verdiene sine, sier Hegdahl. Med den oppblomstringen av lokalmat vi har i Norge er det mange som burde ha benyttet seg av denne muligheten som i realiteten er en gavepakke fra det offentlige.

Powered by Labrador CMS