
Gode allergivennlige matopplevelser
Kathrine Skjelvan har de siste 12 årene jobbet med reiseliv og destinasjonsutvikling, samtidig som hun har utviklet Norges største allergimatblogg Glutenogmelkefri.com. Nå har hun kombinert sin kunnskap i et kurs som setter søkelyset på gode allergivennlige matopplevelser.
– Poenget er ikke å lære kokker og lage mat, men på å skape gode opplevelser for alle involverte, sier Skjelvan, og påpeker: – Hvordan man møter gjesten, hvordan diettbehov blir kommunisert, og hvordan disse blir håndtert i organisasjonen er tema jeg jobber mye med i kursene mine.

Brysomme gjester?
Det er ikke tvil om at mange synes det er utfordrende å ha gjester med diettbehov. Hun har mangeårig kunnskap både som vertskap og allergisk gjest, noe som gjør at hun evner å se problemstillingen fra begge sider.
Med bakgrunn i egne erfaringer vil Skjelvan dele kunnskap, strategier, egne erfaringer og historier som sammen gir god innsikt i den allergiske gjestens ønsker og behov.

– Bakgrunnen for kurset er, i tillegg til egne erfaringer, en undersøkelse jeg gjorde blant mine 20 000 følgere på Facebook, som viser at over 60 % av de med allergi/intoleranse i familien ville reist mer på ferie om det hadde opplevdes som trygt å spise ute. I den samme undersøkelsen oppgir også over 80 % at de har blitt syke av å spise på restaurant, forteller hun engasjert.
Gode intensjoner
Skjelvan sier hun vet at de aller fleste spisesteder prøver så godt de kan å tilrettelegge, men dersom man selv ikke har erfaring med allergi og intoleranser, er det vanskelig å fullt ut forstå behovet de allergiske gjestene har.
– Når vi vet at så mange som 25 % av befolkningen oppgir å ha en matintoleranse eller annet medisinsk diettbehov, er det en stor kundegruppe som fortjener gode matopplevelser, forteller Kathrine Skjelvan.
– For oss var kurset til Skjelvan interessant og matnyttig – bokstavelig talt. Det har bidratt til en økt bevissthet om hvordan man møter gjester med matallergier og -intoleranser og hva man må ha spesielt søkelys på for slik tilrettelegging. Presentasjonen hennes med flere eksempler, historier og egne erfaringer, bidro til å gjøre kurset ekstra interessant og gi oss flere aha-opplevelser, sier daglig leder for Laberget leirsted, Jon Øyvind Vik-Haugen.
Hva forventer en allergisk gjest?
Et sentralt tema i kurset er den allergiske gjestens forventninger. Hva ønsker de, hvem er de og hva kan vi gjøre av tilrettelegging for å tilfredsstille deres behov uten at det går på bekostning av det øvrige tilbudet?
Kursene varierer etter kundens behov, men vi er alltid innom helt sentrale tema som:
* Hva forventer en allergisk gjest?
* Hvem er den allergiske gjesten?
* Hvordan tilrettelegge for diettbehov?
* Hvordan kommunisere
* Forventningsavklaring
* Enkelt om allergi/intoleranse
* Allergihygiene
Visit Innherred har også bestemt seg for å benytte seg av Skjelvans kompetanse om allergimat og reiseliv ved å tilby reiselivsbedrifter kurs og foredrag om allergimat for reiselivet.
Les mer på Glutenogmelkefri.com.