Illustrasjonsfoto: Too Good To Go)

Tilbyr midlertidig takeaway-løsning – vil støtte små virksomheter

Matredder-selskapet Too Good To Go stiller appen til rådighet for serveringssteder som vil tilby takeaway, selv om det ikke nødvendigvis er overskuddsmat.

Vi gjør dette for å støtte små virksomheter som kanskje står i fare for å måtte stenge, sier kommunikasjonsrådgiver Lene Kallum i Too Good To Go.

Lene Kallum (Foto: Caroline Roka)

– Det er tøffe tider i restaurantbransjen. Det veldig trist å se på det som skjer, og vi ønsker å bidra på vår måte. Derfor lanserer vi en midlertidig løsning hvor serveringssteder kan tilby takeaway til vanlig pris. Dette er et non-profit-initiativ og et supplement til det som allerede finnes i appen, nemlig sterkt rabattert overskuddsmat, sier hun.

Svært god respons blant spisestedene

«HjelpLokalt», som konseptet heter – med app-hashtagen #LokalHelt – testes ut på To Good To Gos eksisterende partnere i disse dager.

Too Good To Go er kjent for å bekjempe matsvinn gjennom forundringsposer med overskuddsmat som brød, dagligvarer og hotellfrokoster. «HjelpLokalt» kan imidlertid være et hvilket som helst måltid med pizza, sushi, wok, suppe eller lignende. Det er fortsatt kunden som henter maten.

– Takeaway er én av måtene spisesteder kan overleve på nå, og flere er allerede i gang med dette. Ved å stille appen vår til rådighet, ønsker vi å hjelpe enda flere restauranter og kaféer med å nå ut til kundene sine. Det er en liten håndsrekning til de vi til daglig bekjemper matsvinn med og som kanskje ikke har tilbudt takeaway før, men vil gjøre det nå. Vi åpner gjerne opp for andre også. Responsen har vært svært god så langt, sier Kallum, som forteller at rundt førti serveringssteder har opprettet «HjelpLokalt»-profiler i appen de siste par dagene.

Oppfordrer til å følge myndighetenes råd

Illustrasjonsfoto: Too Good To Go

Ifølge helsemyndighetene er det per i dag greit å handle mat selv, og Mattilsynet uttalte nylig at det heller ikke er noe i veien for å kjøpe takeaway, så lenge man tar anbefalte forholdsregler.

– Vi oppfordrer til å følge myndighetenes råd om avstand og håndvask, og anbefaler at du «sviper» kvitteringen på mobilen selv ved henting av maten. Selve betalingen er kontaktløs, siden du betaler via appen, sier Kallum.

Too Good To Go så dagens lys i København i 2015, fikk fotfeste i Norge i 2016 og finnes nå i femten land. Selskapet tilrettelegger for at folk kan redde overskuddsmat fra butikker og spisesteder over hele landet – måltider som ellers ville endt opp som matsvinn.

Fortsatt aktivitet

Illustrasjonsfoto: Too Good To Go

Siden oppstart har 1 million nordmenn lastet ned appen, og 3 millioner måltider er blitt reddet – to milepæler som bare er noen uker gamle, ifølge selskapet. Normalt reddes det 6000 måltider gjennom appen hver dag, men for øyeblikket ligger tallet på mellom 3000 og 4000 måltider.

– Tilbudet i appen er endret, og det reddes færre måltider enn normalt, men det er fortsatt aktivitet blant butikker og folk flest. Det synes vi er veldig hyggelig, sier hun.

Too Good To Gos «HjelpLokalt»/ #LokalHelt

I tillegg til å redde overskuddsmat, kan spisesteder midlertidig selge takeaway-måltider til normalpris i Too Good To Go-appen. Initiativet er startet for å støtte små virksomheter i en vanskelig periode.

HjelpLokalt-måltider selges via Too Good To Go-appen, og kan inneholde et utvalg retter fra serveringsstedenes meny, for eksempel pizza, sushi, wok eller suppe.

Kundene bestiller via appen og henter maten selv.

Forundringsposene med overskuddsmat er fortsatt selskapets kjernevirksomhet.

Non-profit-initiativ som selskapet ikke selv skal tjene penger på.

Spisestedenes profiler vises til personer i nærområdet, og kan letes opp ved å søke på #LokalHelt eller restaurantenes navn i søkefeltet.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS