Enda en pris til Thon Hotel Lofoten. Til venstre hotelldirektør Erik Taraldsen og til høyre kjøkkensjef Stian Haugnes. (Foto: Morten Holt)

Thon Hotel Lofoten i vinden

Nylig ble Thon Hotel Lofoten kåret til Norges beste frokosthotell i 2016. Nå har også hotellet i Svolvær fått prisen «Årets matgledebedrift».

Publisert
Matfaglig ansvarlig Tine Partner, Pål Jetmundsen (fra venstre), kjøkkensjef på Thon Hotel Lofoten, Stian Haugnes og juryleder Ørjan Johannessen. (Foto: Tine Partner)

Prisen ble delt ut under et Ostens dag-arrangement på Hotel Continental i Oslo torsdag kveld. Nannestad videregående kantine og Vålerengen bo- og servicesenter stakk av med henholdsvis andre- og tredjeplassen.

Kjøkkensjef ved Thon Hotel Lofoten, Stian Haugnes, er stolt over å vinne førsteplassen.

– Vi har ikke landet etter kåringen av Norges beste frokost ennå, og nå dette! Det er ikke til å tro. Dette er en pris som bekrefter at vi har lyktes med den jobben vi har gjort innad på hotellet. Vi skal vise våre gjester at det er gøy å jobbe. Noe som vises med god feedback fra kundene, sier Haugnes.

– Prisen er til alle på hotellet. Vi ønsker å skape vinnere av menneskene rundt oss. Skape mestringsfølelse og vise at alle er viktige, sier Haugnes videre til Tinehandel.no.

Fra restauranten Paleo Arctic på Thon Hotel Lofoten. (Foto: Hotellet)

Tradisjon og matglede

Konkurransen Årets Matgledebedrift er en tradisjonsrik konkurranse, som arrangeres av TINE Partner – i år for niende gang. Fokuset er spesielt på Den innsats som gjøres for å spre matglede til gjestene gjennom gode matopplevelser & inspirerende aktiviteter.

– På kjøkkenet hos vinner Thon Hotel Lofoten pulserer det. Stedet har stort hjerte for lokal mat, hvor alle sanser er med i spillet: lukt, smak, lyd og lys. Her er de opptatt av å gjøre hverandre gode. De velger å være et utstillingsvindu for lokale produsenter. Råvarene hentes der de til enhver tid er best og det går mye i hjemmelagde produkter, sier juryleder Ørjan Johannessen

Juryen sier videre at om det gjelder frokost, en innholdsrik lunsjbuffe eller 7-retters middag handler alt om kunnskap, lidenskap og service. Å skape trivelig atmosfære og minnerike opplevelser for gjestene, er det som er aller viktigst for dette stedet.

Kjøkkensjef Stian Haugnes (til venstre) og hotelldirektør Erik Taraldsen. (Foto: Morten Holt)

– En av Thon Hotel Lofotens «frokostmedarbeidere» ble kåret til Årets Servicemedarbeider 2015 – både lokalt og deretter i hele i kjeden. Vedkommende mener årsaken kun er trivsel på arbeidsplassen. Da vet man at man har lyktes, sier Johannessen.

Norges beste frokost

I begynnelsen av oktober 2016, vant også Thon Hotel Lofoten prisen for Norges beste frokost.

– Service, bruken av lokale råvarer, og atmosfæren er helt fantastisk på Thon Hotel Lofoten, forteller mat- og drikkeansvarlig ved Thon Hotels, Martin Land.

På frokostbuffeten hos Thon Hotel Lofoten finnes både varme og kalde retter, og en egen kokk som griller sprøstekt bacon, og lager egenkomponerte omeletter etter gjestenes ønske.

Morten Thorvaldsen i Thon Hotels forteller at kjeden har lagt stor vekt på design, teknologi og mat- og drikkeopplevelser. (Foto: Morten Holt)

Kjøkkensjefen ved Thon Hotel Lofoten forteller om gjester som skryter av maten.

– Frokosten treffer folk i hjertet. En dame kom inn i restauranten igjen, etter at hun hadde sjekket ut, og fortalte at hun syntes frokosten var fantastisk, og at det var den beste frokosten hun noensinne hadde spist. Jeg tror gjestene også syns det er koselig og godt å være her, sier Stian Haugnes til HSMAI.no.

Ny design på Thon-hotellene

– Vi satser på design, teknologi og matopplevelser. Vi har fått positiv tilbakemelding på oppussingen av hotellene våre, og ser at veldig mange er mer og mer opptatt av design og atmosfære når de reiser. Vi ønsker å gi gjestene våre en spesiell og hyggelig opplevelse når de bor på et Thon Hotel, sier konserndirektør for hotell og restaurant i Thon Hotels, Morten Thorvaldsen.

Designansvarlig i Olav Thon Gruppen, Sissel Berdal Haga, har i samarbeid med interiørarkitekt Trond Ramsøskar, stått bak oppussingen av Thon-hotellene.

Juryen

Juryen til kåringen av Årets matgedebedrift har bestått av Ørjan Johannessen (kokk), Terje Døsrønningen (salgsdirektør i Tine Partner), Pål Jetmundsen (matfaglig ansvarlig i Tine Partner) og Brita Unnerud (produktgruppesjef i Tine Partner).

Årets Matgledebedrift arrangeres av Tine Partner, og ble i 2016 arrangert for niende gang.

Les mer på Tinehandel.no

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Årets Matgledebedrift

Årets Matgledebedrift er en landsomfattende konkurranse med mål om å skape gode og sunne matopplevelser.

Det er også en feiring av matkultur og bordets gleder, og hyller storhusholdningsbedriftene som skaper matglede utenom det vanlige.

Vinnerne ble kåret av en fagjury bestående av representanter fra TINE Partner og mesterkokk Ørjan Johannessen, som var juryleder i 2016.

Årets Matgledebedrift arrangeres av Tine Partner – i år for niende gang.

Nytt i år har vært at kjedekontorene, storhusholdningsstedene og TINE Partner salgsorganisasjon – alle har kunnet nominere storhusholdningsbedrifter som kandidater for å vinne den gjeve prisen. Juryen besøkte i år alle de nominerte kandidatene! Alle fikk på den måten like muligheter til å vise fram sin fremragende matglede da juryen kom på besøk. Alle stedene imponerte juryen på sin egen måte. Ut fra besøkene valgte juryen ut seks finalister.

Powered by Labrador CMS