Illustrasjonsfoto: Melk.no

Historisk økning

Kvartalstallene viser at den historiske økningen i salget av norske meieriprodukter fortsetter.

Økningen i melkekonsumet i fjor var den største noensinne, og første kvartal i 2021 fortsetter jubeltallene for norske meieriprodukter.

Alle typer meieriprodukter fortsetter en betydelig økning også i første kvartal i 2021 – melk, ost, yoghurt, rømme og fløte. Sistnevnte produkt øker aller mest med 8,3 prosent pr person. Melkekonsumet er selvsagt himmelhøyt over fløteforbruket, så en økning på 3,2 prosent i det totale salget av norsk melk utgjør store mengder. Over 113 millioner liter norsk melk ble solgt i første kvartal i år.

– Godt nytt for folkehelsen

Direktør for Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Ida Berg Hauge. (Foto: Melk.no)

– Jeg har aldri sett slike positive utviklingstall på forbruk av norsk melk og jeg har jobbet med melk i snart 30 år, sier direktør hos Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge.

– Dette er godt nytt for folkehelsen. Melk er en av de største kilder til kalsium og jod i kostholdet vårt, og inneholder en naturlig pakke av næringsstoffer som både er enkelt og sunt å få i seg hver dag, fortsetter Berg Hauge i pressemeldingen.

Stort konsum – stor tillit

Økningen siden nedstengningen av Norge i mars i fjor bare fortsetter. Ikke bare konsumerer folk mer melk, spiser mer ost og andre meieriprodukter, men målinger viste også at nordmenn etter pandemistarten hadde rekordhøy tillit til kvaliteten og tryggheten av norske meieriprodukter.

«Kjøleskapseffekten»

Berg Hauge er ganske sikker på hva som har skjedd med det norske folks matvaner.

– Årsaken til den positive utviklingen er først og fremst det jeg kaller «kjøleskapseffekten». Vi spiser flere måltider hjemme nær kjøleskapet der melken befinner seg. En ting er hjemmekontor, men hjemmeskole har også ført til at ungdommen er lenger unna kioskvarene. Dessuten lager folk langt mer mat fra bunnen av, sier hun.

Smøret skiller seg ut

Bare ett produkt går ned de første månedene av 2021, nemlig smør. Dette har også en helt naturlig forklaring, ifølge Ida Berg Hauge.

– Dette har sammenheng med kjøpemønsteret da Norge stengte ned i mars i fjor. Det var ikke bare dopapir alle kjøpte, smør var også et produkt veldig mange hamstret, sier hun.

Smørsalget økte med hele 12,2 prosent i første kvartal i 2020, så nedgangen i år var ventet.

Kvartalstall per capita 1. kvartal 2020 – 2021

(kategori liter/kilo pr person endring i prosent)

Norsk melk 21,0 liter + 2,7 %

Melk inkl. import 21,2 liter + 2,1 %

Norsk ost 4,32 kg + 2,7 %

Ost inkl. import 5,19 kg + 4,4 %

Norsk yoghurt 2,58 kg + 6,4 %

Yoghurt totalt 2,89 kg + 6,3 %

Rømme 0,98 kg + 5,3 %

Fløte 1,43 liter + 8,3 %

Norsk smør 0,85 kg - 5,6 %

Smør inkl. import 0,87 kg - 7,9 %

Lik og følg gjerne magasinet Horeca på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS