Preben Rasmussen lanserer appen Fersk Fangst. (Foto: Fersk Fangst)

Ferskvarer og opplevelser i lommeformat

Gründeren Preben Rasmussen skal revolusjonere markedet for norske matvarer og opplevelser. Den nye applikasjonen «Fersk Fangst» skal gi alle en tilgang til unike matvarer og opplevelser.

Publisert

Han har brukt mye tid på et prosjekt han tenker kan endre sin egen og andres hverdag. Rasmussen har et genuint ønske om å skape en miljøvennlig løsning som mange kan dra nytte av. Ideen ble til av et enkelt spørsmål: Hvor får man tak i unike matvarer når de ikke er å finne i butikken?

Åpent marked

Preben Rasmussen. (Foto: Fersk Fangst)

Markedet i «Fersk Fangst» er basert på den urgamle tanken rundt et åpent marked. Hvem som helst kan både selge og kjøpe. Applikasjonen samler mat og naturopplevelser på samme sted. Du som privatperson kan handle hos andre private, samt finne lokale bønder som tilbyr egg og melk.

Om du ønsker å lage syltetøy, men mangler bær, eller kanskje du ønsker å servere ferske reker til helgen, så finner du det i «Fersk Fangst».

Også fiske- og jaktkort i appen

Foretrekker du heller å gjøre fangsten på egenhånd, så kan du i stedet handle fiskekort, jaktkort og løyver på samme sted.

– Slike varer og opplevelser har så langt vært lite tilgjengelig for mange. Samtidig blir slik handel mer og mer aktuell, kombinert med et økende utvalg. Ideen min er å skape et marked tilgjengelig for alle, for å dele på de flotte opplevelsene naturen vår har å tilby, sier Preben Rasmussen.

Et mangfoldig marked

– Den gjennomgående tanken er at alle skal få tilgang, og at alle skal kunne dele. Dette gir plutselig jegere og fiskere i vårt langstrakte land, en unik mulighet for lettere å kunne nå det private markedet med fangsten sin. Både for å selge unna overskudd, og for å tjene litt ekstra. Samtidig inviteres bønder, samt små og mellomstore produsenter til å bruke applikasjonen for å nå ut til et bredt privat marked, sier han.

– Vi har så mange unike produsenter og tilbydere i Norge, at mulighetene er uendelige, forteller gründeren.

Et miljøvennlig alternativ

Markedet kan bidra til økt bærekraftig handel. Handel som foregår utenom en matvarebransje som fører større utslipp innen foredling, transport og oppbevaring.

I tillegg tilbyr «Fersk Fangst» aktuelle tilbydere å bruke økologisk- og bærekraft-merkene. Merkene har som hensikt å bidra til en mer bærekraftig produksjon av matvarer, samt å gi dyrene bedre levevilkår.

«Fersk Fangst», som lanseres denne uka, er gratis, og tilgjengelig både på Android- og Apple-produkter.

Les mer på Ferskfangst.no

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

Du kan abonnere på gratis nyhetsbrev fra magasinet Horeca/Horecanytt.no her

Her kan du abonnere på magasinet Horeca

Powered by Labrador CMS