Kaffeillustrasjon1Nespresso

Vi er avhengige av morgenkaffen

Trenger du en god kopp kaffe for at kroppen skal våkne om morgenen? Da er du ikke alene. Kaffe er en essensiell del av morgenritualet for nesten halvparten av alle nordmenn. Hver tredje nordmann mener dagen får en skikkelig dårlig start uten kaffe, og kvinner er aller mest avhengig av å få i seg den første kaffekoppen.

Publisert

Det kommer frem i en ny undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Nespresso. Halvparten av kvinnene sier at kaffe er en viktig del av morgenritualet, og nesten like mange menn mener det samme. Hver femte nordmann sier de kan merke på humøret om de ikke har drukket morgenkaffen sin. – Mange av oss trenger tid på å våkne og komme i gang. Kaffe assosieres gjerne med noe hyggelig, og sånn sett bidrar morgenens første kaffekopp til en god start på dagen, sier Nordensjef Kristen A. Hovland i Nespresso.

Savner kaffetid

Ifølge undersøkelsen fra Nespresso savner én av seks nordmenn tid til å lage kaffe hjemme om morgenen. – Årets kaffeundersøkelse viser at det er færre enn i fjor som etterlyser bedre tid til kaffelaging om morgenen. Dette kan vi se i sammenheng med økningen i salg av kapselmaskiner. Flere nordmenn får kapselmaskin til hjemmebruk, og det effektiviserer naturligvis morgenrutinene til kaffetørste nordmenn, sier Hovland. Tall fra Nespresso viser at bransjen har doblet salget av kapselmaskiner år for år. Nespresso er med sin Grands Crus kvalitetskaffe den største aktøren på dette markedet i Norge.

Frokost, radio og kaffekopp

Ifølge Norsk Kaffeinformasjon drikker nordmenn nesten 10 milliarder kopper kaffe i året. Det innebærer at de 2,8 millioner kaffedrikkende nordmennene får i seg mellom tre og fire kopper kaffe hver dag. – Halvparten av oss inntar det meste av kaffen før lunsj, og like mange er opptatt av å drikke kaffe mens de spiser frokost eller hører på radio. Selv om mange gjerne vil ta seg god tid til å drikke dagens første kaffekopp, ser vi at så mange som én av tre kombinerer kaffedrikking med arbeid, sier Hovland.

Les det store temanummeret om kaffe i Horeca (nummer 4 2012, som hadde utgivelse i juni 2012)

Pressemelding

Powered by Labrador CMS