Arktisk Verdiskapningspris 2012

Vildenvang gårdsysteri fikk Arktisk Verdiskapingspris

Vildenvang geitost fra Vildenvang gårdsysteri i Nordreisa har fått Arktisk Verdiskapingspris 2012 under Reiselivsdagene/Arena Nord i Bodø. Juryen slår fast at osten er et eksklusivt og helhetlig produkt med fantastisk fin emballasje, enestående smak og med virkelig nordnorsk klang over seg.

Publisert

Vildenvang gårdsysteri i Nordreisa har fått Arktisk Verdiskapingspris 2012.

Sølvet gikk til Sæterstad Gård i Hattfjelldal for ”Raket fjellrøye”. Juryen er begeistret for aroma, tekstur, delikat innpakning og design og bemerker også artig bruk av ordet ”fiskefjøs”. Dette produktet kommuniserer virkelig Nordland, slår juryen fast.

På tredjeplass i konkurransen om Nord-Norges beste nye matprodukt, kom Lundalribbe fra Lundal Nord AS, Breivik i Bodø kommune. Ribba er saftig, frisk og smakfull, har fin etikett og juryen mener den er en fin motvekt mot ”tilbudsribba”.

Hederlig omtale

Arctic Rein og Vilt AS i Mo i Rana får hederlig omtale for produktet ”Reinsnadder”. Juryen sier det er kjempegodt, mørt og delikat. Også ”Tørkakjøtt av Lyngenlam” fra Gourmet Lyngen AS får hederlig omtale og beskrives av juryen som både unikt og nyskapende.

Rekorddeltakelse

Det var rekordstor deltakelse i konkurransen om å bli Nord-Norges beste matprodukt, og mer enn 20 produkter har vært vurdert. Juryen brukte bortimot sju timer på bedømmingen, og hadde en meget utfordrende jobb, sier jurylederen. Juryen har i år vært ledet av Eivind Haalien, ansvarlig for lokalmat og spesialiteter i NorgesGruppen.

– Nivået er meget høyt, noe som lover godt framover, mener Haalien.

Arktisk Verdiskapningspris

Det er 10. gang denne konkurransen gjennomføres. Hensikten er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor lokalmatsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen.

Produktene vurderes etter smak, konsistens, utseende og grad av nyskaping/innovasjon for selve produktet, produksjonsprosess og presentasjon. I tillegg vurderes bruken og profileringen av nordnorske råvarer og identitet samt markedspotensialet.

NHO Reiseliv Nord-Norge samarbeider med BioForsk om prisen for Arktisk Verdiskaping.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS