Mydlandpølse Foto Hurtigruten Jummy Linus

Kårer Nord-Norges mest nyskapende matprodukt

Onsdag 16. september kåres Nord-Norges mest nyskapende matprodukt, vinneren av Arktisk Verdiskaping 2015. Det hele skjer under den store mønstringen «Reiseliv i Nord» i Tromsø.

Publisert

Mydland AS er blant de 11 finaleproduktene. (Foto: Hurtigruten/Jimmy Linus)

Lokalmatprodusenter fra hele Nord-Norge kan delta, og i år er det kommet inn 17 forskjellige lokale matprodukter til denne konkurransen.

Nordland dominerer

Nordnorsk mat på menyen i Arktisk Verdiskaping 2015. Her reinblodpølse fra Tinja Fjellgård. (Foto: Morten Holt)

11 av de innsendte matproduktene kommer fra Nordland, mens Troms er representert med 6 produkt. I år er det ingen matprodusenter med fra Finnmark. Produktene har stor spennvidde: Her er alt fra lokalprodusert sennepssaus og salt, gulrotmarmelade og moltegele til ishavsburger og bokna kvalskinke, heter det i en pressemelding fra arrangøren.

Disse produktene kjemper om seieren

Fra Nordland deltar Lofoten Gårdsysteri (Bøstad), Arctic Mustard (Bodø), Brurskanken Rein (Trofors), Arctic Rein og Vilt AS (Mo i Rana), Han Sylte AS (Valnesfjord), Kvarøy Saltsyderi (Indre Kvarøy i Lurøy), Lundal Nord AS (Breivik i Salten) og Sæterstad Gård (Hattfjelldal).

Fra Troms deltar Mydland AS (Tromsø), Karls Fisk & Skalldyr AS (Tromsø), Reinø Sjømat AS (Karlsøy), Eide Handel AS (Tromsø) og Reisa AS (Sørkjosen).

Alle lokalmatprodusenter i landsdelen kan delta med inntil to produkter. Førstepremien er på 30 000 kroner, og andre og tredjepremien er på henholdsvis 10 000 og 5000 kroner. Produktene stilles ut på «Arktisk Mattorg» i Fløyahallen i Tromsø onsdag.

Måles på kvalitet og egenart

Målet med denne konkurransen er å stimulere til nyskaping, produktutvikling og bedriftsutvikling innenfor matsektoren i Nord-Norge og bidra til å profilere kvalitetsprodukter fra landsdelen. Konkurransen er beregnet på nye, foredlede matprodukter, produsert i landsdelen. Råvarer er ikke med.

Produktene må ha håndverksmessig kvalitet og egenart knyttet til region, råvarer, mattradisjoner og/eller smak.

Innovasjon

Produktene evalueres ut fra flere kriterier: Grad av innovasjon både på selve produktet, produksjonsprosessen og design/emballasje tilpasset produktets marked, dagligvare og/eller storhusholdning. Bruk og profilering av nordnorske råvarer teller, i likhet med bruk og profilering av nordnorsk identitet og det kommersielle potensialet.

Espen Ramnestedt leder juryen. (Foto: Georg Mathisen)

I fjor stakk kjøttprodusenten Lundal Nord fra Breivik i Salten av med seieren i konkurransen. De saftige og smakfulle kjøttkakene imponerte juryen, i tillegg til suveren innpakning og topp design. Året før vant tørrfiskstrimlene til Halvors Tradisjonsfisk i Tromsø, og fikk juryen til å utbryte «Djevelsk godt!».

Juryen

Juryen, som ledes av fjorårsvinneren i Arktisk Kokk, Espen Ramnestedt, kan se fram til en kulinarisk kosestund. Han er også nyansatt kulinarisk leder på Kystens Hus i Tromsø.

Med seg har han Espen Eilertsen, grafisk designer hos Tank i Tromsø, Svein Bjørndal, daglig leder hos Halvors Tradisjonsfisk, Gunnar Andersen, en av eierne av VertsHuset Skarven med lang erfaring som restauratør og Mariann Sandnes, seniorrådgiver i Innovasjon Norge med fagansvar for landbasert matproduksjon.

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS