CH International nett
CH International nett

Vil inn på det nordiske hotellmarkedet

I flere år har firmaet servet cruisemarkedet med engangsartikler, penner, badekåper og slippers. Nå ønsker også C&H International på Dal ved Eidsvoll å bli en aktør i det nordiske hotellmarkedet.  

Publisert

C&H International leverer i dag utstyr og materiell av forskjellig slag til cruiseindustrien internasjonalt, der blant andre Cunard Line, Crystal Cruises, Carnival Cruiselines og Princess Cruises står på kundelisten.

Daglig leder Carl Jørgen Helberg og partner Heidi Dybvik Michalsen forteller til Horeca at firmaet nå vil satse og markedsføre seg i mye større grad mot det hjemlige hotellmarkedet.

- Etter det vi kjenner til, er vi dag det eneste norske firmaet som leverer produkter ukentlig til amerikansk cruiseindustri. Vi distribuerer stort sett alt det utstyr du finner i en lugar, alt fra kulepenner til badekåper, sier de to.

Store kvanta

Og det er ikke små kvanta det er snakk om når C&H International står for distribueringen til cruiseselskapene.

- I år leverer vi alene for eksempel 250 000 par med slippers til luksusskipene til Cunard, og om lag 350 000 par totalt. Og til Carnival leverer vi nå 1,6 millioner kulepenner, til bruk for gjestene på lugarene, forteller Helberg.

Konkurransedyktige priser

- Hvordan kan dere i Norge konkurrere med utenlandske leverandører?

- Vi bruker veldig mye tid og ressurser på å besøke våre produsenter slik at vi får kvalitetssikret produktene. Våre produsenter holder hovedsakelig til i Kina, noe som gir oss muligheten til internasjonalt konkurransedyktige priser og betingelser. Varene fraktes ikke innom Norge, men shippes i store kvanta i containere fra Kina (eks Shanghai) til destinasjonen (ofte Miami).

- I motsetning til en del av våre konkurrenter, som bruker agenter mellom fabrikk og firma, har vi også direkte kontakt med fabrikkene i Kina, sier Helberg.

En særdeles liten administrasjon med bare to personer, som drives fra Helbergs private bolig på Dal, er heller ingen økonomisk ulempe.

Bredt kontaktnett

- Nå har vi opparbeidet oss kompetanse på alt fra restaurantutstyr til hotellrom- og lugarutstyr. Vårt kontaktnett er stort, og tiden er inne for å markedsføre hva vi driver med også her til lands. Vi tror at vi skal klare å levere produkter til svært så konkurransedyktige og interessante priser for norske og nordiske hotellkjeder, mener Carl Jørgen Helberg, som har over 20 års erfaring med cruisebransjen.

Du kan lese mer om C&H International i det siste nummeret av Horeca (nummer 4).

Powered by Labrador CMS