Anuga 2009
Anuga 2009

Anuga for 30. gang i år

Den store Anuga-messen i Køln arrangeres for 30. gang i år. Messen finner sted på Koelnmesse fra 10. til 14. oktober. Mer enn 6000 utstillere (80 prosent fra andre land enn Tyskland) fra mer enn 100 land deltar på det over 300 000 kvadratmeter store messeområdet.

Publisert

Anuga er den største internasjonale messen for mat- og drikkevareindustrien.

Virkningene og sjansene av økt globalisering, digitalisering og voksende konsentrasjon av industri og handel er bare noen av de mange sentrale temaene mat- og drikkevarebransjen står ovenfor.

Demografisk utvikling og klimaendringer, i tillegg til andelsinnskrenkninger i forskjellige former, stiller hele ernæringsindustrien overfor store utfordringer.

Norge dårligst i Skandinavia

Med sin betydelige andel utenlandske messedeltakere, er Anuga en av de mest internasjonale messeplattformene i verden. Dette er igjen et bevis på den høye internasjonaliseringen i næringsmiddelbransjen.

På Anuga 2009 kommer over 80 prosent av utstillerne fra utlandet, mange fra de skandinaviske landene.

Deltakertallene fra Skandinavia har holdt seg stabile de senere årene.

I 2007 hadde var henholdsvis 36 utstillere og 1149 besøkere fra Danmark, 25 firmaer som utstillere og 1357 fagbesøkende fra Sverige,

Fra messeområdet ved Koelnmesse, der Anuga arrangeres. (Foto: Morten Holt)

tre utstillere og 743 besøkende fra Norge, mens Finland var representert ved 11 utstillere og 1149 innkjøpere.

Fisk fra Norge

For Danmark hører blant annet kjøtt- og melkeprodukter til de viktigste eksportproduktene. For Norge er naturligvis fisk sterkt representert.

Mens bakervarer er en viktig eksportartikkel fra både Sverige og Finland.

Ved siden av de klassiske europeiske utstillernasjonene, deltar også tilbydere fra nord- og sør Amerika samt fra Midtøsten. Vekst kjennetegner de asiatiske landene, spesielt Kina og Thailand; sistnevnte var Anugas partnerland i 2007.

10 messer under samme tak

Messeområdet Köln tilbyr bransjen optimale utstillingsbetingelser. 11 høytmoderne haller står til disposisjon, knyttet sammen gjennom en messeboulevard og Open-Air-Piazza.

Fire innganger leder inn på det 300 000 kvadratmeter store området. Messeområdet i Köln er det fjerde største i verden.

Les mer om Koelnmesse her

"

Mye folk på plass på Anuga 2007. Til høsten arrangeres den anerkjente messen igjen. (Foto: Morten Holt)

Konseptet 10 fagmesser under ett tak ble lansert i 2003, og har siden da blitt videreutviklet.

De forskjellige temadelene

Ti ulike mat- og drikkevarebransjer, presenteres som uavhengige fagmesser under ett og samme tak på Anuga.

De 10 respektive messene har hver sin helt egen profil samt klart definerte utstillingsområder.

Fagmessene er:

* Anuga Fine Food

* Anuga Chilled Food

* Anuga Meat

* Anuga Frozen Food

* Anuga Dairy

* Anuga Bread & Bakery and Hot Beverages

* Anuga Drinks

* Anuga CateringTec

* Anuga RetailTec

* Anuga Organic

Du finner mer informasjon om de forskjellige messene her

Trendtemaer

Ved siden av de 10 fagmessene tar Anuga også opp ytterligere temaer fra næringsmiddelbransjen.

Noen av eksemplene på årets messe er:

* Bioprodukter

* Gourmetprodukter og regionale spesialiteter

* Health & Functional Food

* Handelsvaremerker

* Koscherprodukter

* Halalfood

* Fingerfood

* Vegetarprodukter

Positive signaler for Anuga 2009

Allerede fire måneder før messestart la arrangøren for Anuga frem sterke tall med tanke på antall påmeldte utstillere.

"Anuga fremstår som en stabil og troverdig faktor i den internasjonale næringsmiddel- og drikkevarebransjen. Den fremstår som en sterk messe som ikke bare posisjonerer seg gjennom sin størrelse og internasjonalitet, men også gjennom sitt fokus på relevante og aktuelle temaer", heter det i en melding fra arrangøren.

Les mer om Anuga her

"Hele verden" kommer

Det er utelukkende fagbesøkende som har adgang til messen. På Anuga 2007 besøkte 163 348 gjester messen, der 54 prosent kom fra utlandet. De representerte 174 land.

Deler av pressemelding

"
Powered by Labrador CMS