Skjermdump zoover.JPG
Skjermdump zoover.JPG

Et nettsted for å finne reise- og feriemuligheter

Dagens forbrukere krever flere alternativer, muligheter for sammenligning og uavhengige informasjonskilder for å finne reise- og feriemuligheter. Dette skal være noe nettstedet Zoover kan tilby. 

Publisert

Nettstedet ble startet i Nederland, og påstår at de er landets største ferienettsted med 35 millioner besøkende per år. Etter å tidligere ha hatt litt for mye nederlandsk innhold, har de nå stadig mer norsk informasjon, og det blir litt mer for hver dag som går. Over 186 000 overnattingssteder skal de ha i sin database.

Reisemarkedet i ferd med å dele seg

I følge nettstedet er reisemarkedet i ferd med å dele seg mellom de kundene som kan akseptere et innskrenket tilbud og de som heller benytter seg av Internett for å få nøytrale vurderinger og et større utvalg. Fordelen med Internett, i følge Country Manager i Zoover Christian Ôhrn, er at; på Internett kan du åpne ti nettsider samtidig og selv sammenligne priser slik at du kan finne et passende tilbud på kanskje fem minutter. Ute i den fysiske verden må du sette deg til med en telefon og telefonkatalog og ringe rundt.

Informasjonen på nettsiden er inndelt etter kategorier der du finner ulike typer opplysninger for ulike typer reisende, for eksempel familie- eller gruppereiser, eller for de som helst vil ha et hus eller en leilighet. Folks faktiske opplevelser, bilder og filmer, er noe de er ute etter, slik at forbrukerne får se virkeligheten slik den egentlig er.

Hundre prosent nøytralt

Nettstedet uttaler selv at de er hundre prosent nøytralt, mottar ikke provisjon, tar ikke provisjon og er ikke ute etter å påvirke kundenes meninger. De legger også til at de ikke får mer betalt av én hotellgruppe enn av andre ved å publisere positive vurderinger om den.

Hotellene kan heller ikke betale for å komme høyere opp på listene. Her er det kun de reisendes vurderinger som gjelder.

Selvregulering for bransjen

Zoover opplyser også om at de har fått klager fra de hotellene som får negative vurderinger, for dersom et mindre hotell får hard medfart, får dette naturlig nok økonomiske følger. De fungerer derfor også som en slags selvregulering for bransjen. Som svar på omtalene på nettsiden har hotellene på eget initiativ begynt å legge inn videoklipp fra sine anlegg. Det er aldri negativt for potensielle kunder å se saken fra begge sider.

En av fordelene med det frie informasjonssamfunnet er at folk ønsker å fortelle når de har opplevd noe negativt, blitt lurt eller når de faktisk er fornøyde med en tjeneste. Nettstedet prøver som best mulig aldri å modifisere brukernes innlegg, så sant det ikke er snakk om rene regelbrudd, slik som ulovlige angrep, ufint språk eller ulovlig innhold, men det er svært sjelden slike situasjoner oppstår. For det er faktisk ofte slik at virkeligheten er mer utrolig enn fantasien, også i reiselivsbransjen.

Webside: www.zoover.no

"
Powered by Labrador CMS