Kelner

Norske restauranter er ikke for alle

Mange norske spisesteder har mangler som gjør dem lite tilgjengelige for gjester med nedsatt funksjonsevne. Det viser en ny kartlegging utført av Vista Utredning AS for Helsedirektoratet og Deltasenteret. Spisestedene har mangler både for gjester med nedsatt bevegelsesevne, syn, hørsel og astma/allergi.

Publisert

Mange norske spisesteder har mangler som gjør dem lite tilgjengelige for gjester med nedsatt funksjonsevne. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Bare halvparten av spisestedene har trinnfri atkomst, det samme gjelder handikaptoalett. Kun 30 prosent har begge deler.

Det er større bevissthet og kunnskap om matallergier og betydningen av alternative retter og informasjon om matens innhold, heter det i en pressemelding fra Helsedirektoratet.

Blir forhindret

Kartleggingen bekrefter at en stor gruppe mennesker fortsatt er forhindret fra å være med familie, venner og kollegaer ut på restauranter og spisesteder.- Det oppleves som diskriminerende å bli henvist til bakdøren, vareheisen eller bli båret inn på restauranten, sier Toril Bergerud Buene, avdelingsdirektør for Deltasenteret i Helsedirektoratet.

Mange av svakhetene som ble avdekket i kartleggingen kan utbedres uten store ombygninger og investeringer. For eksempel vil bedre belysning, bedre kontraster og tydeligere skrift på menyene være til stor hjelp for gjester med nedsatt syn. Dette er tiltak som kan løses med enkle midler.

Høy serviceinnstilling, men lite kunnskap

Kartleggingen viser at serviceinnstillingen blant de ansatte i restaurantbransjen er høy, og de har et tydelig ønske om å hjelpe gjester med nedsatt funksjonsevne. Det er derimot mangler i kunnskapen om hva som må til av fysisk tilrettelegging, og hva som er gode og ikke-diskriminerende måter å møte gjester på.

1. januar 2009 trådte diskriminerings- og tilgjengelighetsloven i kraft. Omkring halvparten av de spurte har hørt om den nye loven, men svært få har kunnskap om innholdet og hva den kan bety for deres virksomhet. - Økt kunnskap om universell utforming og bedre forståelse for hvordan man skal møte gjester med funksjonsnedsettelser, er viktige stikkord i det videre samarbeidet med bransjen for å bedre tilgjengeligheten, sier Bergerud Buene.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS