Det Norske Måltid Vinnere 2008.jpg
Det Norske Måltid Vinnere 2008.jpg

Startskuddet har gått for Det Norske Måltid 2009

Hvilke norske råvarer er best? Og hvem lager det aller beste matproduktet her i landet? Det skal Det Norske Måltid - jakten på smaken av Norge - finne ut av. Tirsdag 16. juni gikk startskuddet for påmelding over hele landet, markert med 17 lokale lanseringer.

Publisert

- Vi har fått mye positiv oppmerksomhet, sier de tre nasjonale vinnerne i Det Norske Måltid i fjor, (f.v.) Ken Albert Abrahamsen, Varanger Vilt AS, Helge Myrseth, Seashell AS og Bodil Birkeland, Hitra Gårdsmat AS. Her sammen med prosjektleder Harald Osa.(Foto: Jan Walbeck/DnB NOR)

Norske matprodusenter, fra bønder og fiskere til håndverksproduksjon og næringsmiddelindustri, kan nå melde på sine produkter i konkurransen om å bli Årets råvare fra sjø, Årets råvare fra land eller Årets produkt. Det optimistiske målet er å doble deltakelsen fra i fjor fra cirka 500 til 1000 produkter.

Få frem flotte råvarer

- Vi vil få frem alle de flotte råvarene og produktene som faktisk finnes, sier Harald Osa i Stiftelsen Norsk Matkultur, som er prosjektleder. Han håper på stort engasjement og hissige leserbrev i lokalavisene når det skal avgjøres hvilke produkter som fortjener å representere fylket i den nasjonale finalen.

Den avgjørelsen skal tas av en bredt sammensatt jury under ledelse av det lokale kokkemesterlauget, og det er smak som teller mest. Konkurransene foregår i tiden juli til oktober, og i hvert fylke kåres vinnere i tre kategorier. De 54 fylkesvinnerne går videre til den nasjonale finalen der det kjempes om gjeve titler, 50.000 i premie og mye oppmerksomhet.

Engasjert minister

Landbruks- og matminister Lars Peder Brekk sto for den offisielle åpningen av årets jakt på Aker Brygge i Oslo allerede 5. juni.- Mye av mitt engasjement som matminister har basis i våre fantastiske råvarer fra jord og fjord, sa matministeren, som trakk fram norske lam og fersk sjømat som noe av det beste Norge har å by på. - Jeg vil at det skal skapes identitet og stolthet hos norske produsenter, næringsmiddelindustri, kokker og forbrukere. Derfor er Det Norske Måltid med sine landsomfattende tevlinger et viktig prosjekt for hele mat- og måltidsnæringen i Norge, sa han.

Brekk la også vekt på det brede samarbeidet i Det Norske Måltid, der krefter fra departement, bonde- og fiskarlag, kokkemesterlaug, reiseliv, fylker og Innovasjon Norges lokale kontor trekker sammen. Det personlige engasjementet hos ministeren kom tydelig fram, da han ble minnet om at to av prisvinnerne i fjor kom fra Sør-Trøndelag. Brekk mente det i år var tid for mobilisering blant produsentene i hjemfylket Nord-Trøndelag.

Helt fantastisk respons

- Når folk sier de er glade for å være fra Hitra, fordi vi er der, da er det sterkt, sa Bodil Birkeland fra Hitra Gårdsmat AS under åpningen av årets jakt. Hun karakteriserte responsen som helt fantastisk, etter at hennes Grotteost ble Årets produkt 2008. Birkeland har fått mer oppmerksomhet enn hun kunne drømme om, og ventelistene er lange for å få kjøpe ost fra det lille gårdsysteriet.

Helge Myrseth fra Seashell AS på Frøya og Ken Albert Abrahamsen fra Varanger Vilt AS i Bugøynes i Finnmark, som vant med henholdsvis håndplukkede kamskjell og ytrefilet av rein i de to klassene for råvarer i fjor, mente begge at prisen hadde hatt stor betydning både internt i bedriften og i lokalsamfunnet.

- Vi har fått bekreftelse på at kvaliteten er topp, og folk er stolte når de kan lese det i avisa, sa Myrseth. De drøyt 150 innbyggerne i Bugøynes i Sør-Varanger opplevde i fjor å få to vinnerprodukter i fylket - det andre var kongekrabbe - og senere at reinsdyrfileten gikk helt til topps som nasjonal vinner. - Det har ikke bare vært en motivasjonsfaktor internt i bedriften, jeg vil faktisk si at Det Norske Måltid har gitt positivitet i hele bygda, sier Ken Albert Abrahamsen. Nå undrer han på hvilke produkter han skal melde på til årets konkurranse, for dette har gitt mersmak.

Det Norske Måltid

Det Norske Måltid er resultat av en idé om å utvikle et konsept som setter fokus på råvarer og produkter i regionene. Næringsforeningen i Stavanger-regionen tok initiativet og er eier av prosjektet. DnB NOR er hovedsponsor og Stiftelsen Norsk Matkultur er prosjektleder.

Viktige støttespillere for øvrig er Norges Kokkemesteres Landsforening, Norges Bondelag, Norges Fiskarlag, Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Innovasjon Norge og NHO Reiseliv.

Når det kommer til gjennomføring av konkurransene i fylkene har Norges Kokkemesteres Landsforening ved lederne i de lokale laugene en helt vesentlig rolle. De har med seg representanter fra DnB NOR, bondelaget, fiskarlaget og andre med engasjement for lokale matprodukter i arrangementskomiteene.

Oversikt over lokale arrangementer finner du påwww.detnorskemaltid.no

Pressemelding

"
Powered by Labrador CMS