Smoothies en lett med jordbær
Smoothies en lett med jordbær

Kom i sommerstemning med smoothies

Sommer er tid for kalde leskende drikker, og hva smaker vel bedre enn en smoothies full av næringsstoffer? Du kan lage flere smaksvarianter og innholdet kan du tilpasse situasjonen.

Publisert

En smoothiesvariant; En lett med jordbær. (Foto: Melk.no)

– Smoothies kan egne seg både som tørstedrikk, mellomdrikk, sunnhetsdrikk eller dessert, alt etter hva du velger å lage dine hjemmelagde smoothies av. Mulighetene er mange, – vi har laget tre favoritter for denne sommeren, forteller klinisk ernæringsfysiolog Ellen-Margrethe Hovland ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Flere varianter

Det finnes de variantene som egner seg best som dessert. Men en smoothie kan også være en sunn og velsmakende leskedrikk eller egne seg som et lite mellommåltid hvis man er bevisst på hva man putter oppi.

– Smoothies av frukt, bær sammen med yoghurt eller andre meieriprodukter gir et nyttig tilskudd av en rekke næringsstoffer som kroppen trenger hver dag! Bær og frukt gir deg vitamin C, antioksidanter og litt kostfiber, mens meieriproduktene gir kalsium, B-vitaminer, jod og protein, sier Hovland.

Hun har vurdert tre ulike smoothies som viser hvor ulikt spennet fra en lett og mettende proteinbombe til en fløyelsmyk dessertsmoothie.

”En lett med jordbær”

– Dette er en sunn smoothie med lite fett og helt uten tilsatt sukker. Fordi den er laget med skyr er den full av gode proteiner for kroppen. Et glass av denne gir kun litt over 100 kcal, noe som gjør den til et sunt og mettende mellommåltid. Den passer også fint etter trening, forteller Hovland.

Les oppskriften til En lett med jordbær her

”En sunn en”

"

En smoothiesvariant, En sunn en. (Foto: Melk.no)

Denne varianten er laget med kefir istedenfor yoghurt. Et glass av denne gir nesten like mye kostfiber som en skive kneippbrød. Felles for alle tre smoothiene er at de inneholder nok kalsium til at du kan regne et glass av dem som én av ”3 om dagen”.

Tre porsjoner med meieriprodukter bidrar til at kroppen får nok kalsium hver dag. En god leskedrikk når man trenger energipåfyll, forteller Hovland.

Les oppskriften til En sunn en her

”Bad boys”

"

En variant av smoothie, Bad Boys. (Foto: Melk.no)

- Dette er en smoothie jeg ville begrenset til desserten ettersom denne inneholder nesten dobbelt så mye kalorier per porsjon som de to andre alternativene.

I tillegg gir en porsjon med denne nesten en tredjedel av det sukkerinntaket et voksent menneske maksimalt bør få i seg i løpet av en dag. Det at den inneholder iskrem har nok mye av skylden her, forklarer Ellen Hovland.

Les oppskriften til Bad Boys her

Tips og råd når du lager smoothies:

Tips for å skåne knivene i blenderen. Dermed varer de mye lenger!

* Hell først melken eller det flytende nederst i blenderen, ha deretter i yoghurt.

* Tilsett så banan og til sist de frosne bærene.

Rask oppvask etterpå

* Ha litt oppvasksåpe og et par desiliter vann i blenderen og kjør den i noen sekunder,

* Tilpass mengde vann og hastigheten på blenderen slik at det ikke skummer over.

* Lokket og toppen av blenderen må ofte få en runde med oppvaskkosten helt til sist.

Pressemelding fra Opplysningskongtoret for Meieriprodukter

"
Powered by Labrador CMS