Olli.jpg
Olli.jpg

Omsetningsrekord og storsatsing på oppussing

Når McDonald’s Norge AS nå legger frem tallene som oppsummerer 2009, er det med en fornøyd og fremoverskuende leder Olli Kilpi i førersetet. Med stigende besøkstall og omsetning gjennomføres nå en skikkelig makeover i restaurantene. Oppussingsbudsjettet er på om lag 170 millioner kroner.

Publisert

Olli Kilpi - i full ferd med å oppgradere McDonald`s i Norge.

De 68 McDonald’s-restaurantene i Norge hadde en økning i samlet omsetning på 1,9 prosent til 1122,9 millioner kroner i 2009.

Det er ny omsetningsrekord for restaurantkjeden. Samtidig viser 2009 en økning i antall besøkende på nesten 9 prosent fra året før.

Vekst og endring

Når McDonald’s nye administrerende direktør i Norge, finske Olli Kilpi, nå ser tilbake på sitt første år i Norge ser han et selskap i vekst.

Men kanskje vel så viktig er det et selskap i endring han ser tar steget inn i 2010. Fjoråret oppsummeres raskt med kundevekst og 25,5 millioner solgte hamburgere, men han er like opptatt av arkitektoniske kurver som salgskurver for tiden.

Mer attraktive restauranter

Kilpi forteller at et av de viktigste tiltakene McDonald’s nå gjennomfører, er en vesentlig oppussing av restaurantene.

- Vi ser stadig på nye måter å gjøre restaurantene enda mer attraktive for våre gjester, og sammen med våre franchisetakere investerer vi nå betydelig i en oppussing som vil løfte kvalitetsopplevelsen kundene får når de besøker våre restauranter.

Oppgradering og modernisering pågår for fullt.

Oppussingen Kilpi snakker om er på mange måter et veiskille for McDonald’s i Norge. Restaurantkjeden snur nå ryggen til sitt tradisjonelle gule og røde image, og tar fatt på veien mot en mer moderne drakt.

I løpet av få år skal alle restaurantene i Norge pusses opp, og bare i 2009 ble det brukt ca. 70 millioner kroner på nye løsninger. Til sammen skal det investeres for minst 170 millioner i dette omfattende moderniseringsprogrammet.

På Europatoppen

Investeringen har allerede kastet av seg. I tillegg til økningen i antall besøkende, ble nyoppussede McDonald’s på Grorud nylig kåret til den beste restauranten på kvalitet og service i Norge, og en av de ti beste i Europa. Franchisetakeren, Maria Enger Male, ble kåret til årets beste franchisetaker i McDonald’s-systemet i Norge i 2009.

- Det er morsomt å se at arbeidet gir slike resultater, og målet er jo at alle våre restauranter skal være blant de beste i Europa. Med 2000 kvalitets- og servicebevisste medarbeidere i ryggen er jeg helt sikker på at vi skal klare det, avslutter Kilpi.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS