AllesverlorenVinmakerDanieMalan

Vin: Setter smak foran pris

Smak er det desidert viktigste for nordmenn når vi skal velge vin. Pris kommer i andre rekke.  I en landsomfattende undersøkelse analysebyrået Yougov har gjort på vegne av den australske vinprodusenten Lindeman’s svarer 8 av 10 nordmenn at de drikker vin. Så mange som 71 prosent av dem sier smak er det aller viktigste kriteriet de handler vinen sin ut i fra.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

I tilsvarende undersøkelse i 2009 svarte 64,2 prosent at smak var viktigst, mens tallet i 2010 hadde steget til 68 prosent.

Mens smak blir viktigere og viktigere, svarer 15 prosent av nordmenn at pris er det mest tungtveiende når de velger vin. Seks prosent sier at omtale er utslagsgivende for hva de velger.

Bruker nett og blogger mer

Mediene er den viktigste kilden til å hente vintips og inspirasjon. Men riksavisene, som så sent som i 2009 var den viktigste kilden for vintips for så mange av 1 av 3 nordmenn, taper terreng til nettaviser og blogger.

Nå mener i underkant av 1 av 5 at riksaviser er den viktigste kilden, mens nesten like mange (17 prosent) svarer nettaviser og blogger. I 2009 var det kun 9,5 prosent som brukte nettavisene og bloggene til å hente vintips.

Lenita Nylund.

– Riksavisene har fått kamp om vinleserne. Interessen for vin og mat er stadig økende, og vi ser at flere medier satser på vinspalter på nett. Samtidig har tallet kvalitetsblogger som skriver om vin vokst de siste årene, sier Lenita Nylund som er ansvarlig for Lindeman’s i Norge.

Prøver nye viner

Undersøkelsen viser også at vi er åpne for å prøve viner fra nye vinproduserende nasjoner. Bare tre prosent av de spurte sier de handler på bakgrunn av opprinnelsesland.

– Nordmenn er ikke spesielt konservative i vinveien, selv om vi gjerne holder oss til noen trygge favoritter dersom vi først har funnet en vin vi liker. Men favorittene våre kan like gjerne være fra Australia og New Zealand, som fra Frankrike eller Italia, sier Nylund.

Pressemelding

Powered by Labrador CMS