GastronomiForskningLap

GI søker 300 personer til forskningsprosjekt

Gastronomisk Institutt søker 300 testpersoner til et forskningsprosjekt om folks opplevelse av smak. Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom Gastronomisk Institutt og Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen.

Publisert

Daglig leder for Gastronomisk Institutt, Leif André Pedersen. (Foto: Tom Haga)

De som vil være med må melde seg på mail; kjokkensjef@gastronomi.no.

- Vi trenger at folk melder seg så snart som mulig, slik at vi kan organisere testingen her på Måltidets Hus i Stavanger, sier daglig leder ved Gastronomisk Institutt Leif André Pedersen.

Selve testen er den 26. mars og tar halvannen time. De som melder seg vil få praktiske opplysninger og mer informasjon på mail.

Innsikt i folks forhold til mat, matlagning og smak

Hensikten er å få innsikt i folks forhold til mat, matlagning og smak. Eksperimentet skal gjennomføres med flere tester, og i uke 13 braker det altså løs. Da skal 300 personer bli med på forskningen.

– Vi trenger frivillige som stiller opp og bidrar med sin smak, og det skjer på kveldstid, opplyser Pedersen.

- Allerede har nærmere 100 personer meldt seg til eksperimentet, og ved behov vil vi sette opp flere testdatoer. Vi ser at vår kompetanse og gjennomføringskraft er attraktiv for Norges Handelshøyskole i Bergen, (NHH) siden de har valgt å gjennomføre den praktiske delen av forskningsprosjektet her på Gastronomisk Institutt i Måltidets Hus i Stavanger, sier Pedersen.

Smakseksperiment

Smakseksperimentet har foregått i fire år i Bergen i regi av Norsk Handelshøyskole, nå flyttes det til Stavanger for første gang.

– Vi har kapret dette forskningsprosjektet fra Bergen, og det liker vi jo. For å få til forsøket må vi være litt hemmelighetsfulle om hva det går ut på, men smak er en sentral del, opplyser han.

Forskerne bak eksperimentet er professorene i forbrukerinnsikt Magne Supphellen og Sigurd Troye ved NHH i Bergen, og professor Torvald Øgaard ved Norsk Hotellhøgskole ved Universitetet i Stavanger.

Dette er et unikt forskningsprosjekt i samarbeid med Norges Handelshøyskoles Institutt for strategi og ledelse, Gastronomisk Institutt, Måltidets Hus og Norsk Hotellhøgskole.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

"

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS