Frasses Haparanda

Tar momssenkningen som egen gevinst

Det er stort sett bare de store, profilerte QSR-restaurantene i Sverige som har senket prisene etter at momsen ble kuttet til under det halve ved nyttår. McDonald’s, MAX og Frasses har justert menyprisene i tråd med kostnadsreduksjonen. Men de aller, aller fleste ønsker ikke å slå følge, de tar hele kostnadsreduksjonen som egen gevinst.

Publisert

Frasses har satt ned prisene etter momssenkningen og foregår med et godt eksempel.

Som kan bli en kostbar reaksjon for hele Quick Service Restaurant-næringen (QSR) i Sverige, fordi regjeringen har signalisert at de vil følge nøye med hvordan aktørene håndterer det konkrete innspillet. Forståelig nok: Momsreduksjonen beregnes å koste den svenske staten rundt 5,4 milliarder kroner (SEK) i 2012. Det er den dyreste enkeltstående reformen i regjeringens budsjett for inneværende år.

Den svenske restaurantmomsen er altså senket fra 25 til 12 prosent flatt. Tidligere gjaldt laveste sats bare for takeaway (som i Norge), men nå gjelder den også for mat som serveres i restauranten. Formålet var å åpne en ny rekrutteringsvei for unge til restaurantbransjen.

Den svenske hotell- og restaurantorganisasjonen SHR oppfordrer sine medlemmer enten til å senke prisene eller å ansette nye medarbeidere. Begrunnelsen er at restaurantene bør gjøre noe ut av sin nye mulighet gjennom momssenkningen slik at det kan gi bedre lønnsomhet på lengre sikt.

Og det er selvfølgelig grunn til å merke seg at Regjeringen har et ris bak speilet.

Fastfood.no

"
Powered by Labrador CMS