Øl Rica Holberg Tommy Bratseth
Øl Rica Holberg Tommy Bratseth

Hotell satser på øl

Rica Holberg Hotel er det første hotellet i Norge som har satset stort på den nye øltrenden. Mikrobryggerier er en økende trend, både i det store utland og her hjemme. Dette har Bar Bierget ved Rica Holberg Hotel i Oslo tatt konsekvensen av. Baren tilbyr godt over 20 forskjellige sorter med humle, malt og gjær – alle med ulikt særpreg.

Publisert

Food & Beverage Manager ved Rica Holberg Hotel, Tommy Bratseth, i baren. (Foto: Kristian Røise Dahl)

– Vi har hatt gjester som har vært fra seg av begeistring og nærmet revet seg i håret da de har sett utvalget vårt, sier Food & Beverage Manager ved Rica Holberg Hotel, Tommy Bratseth.

Det satses på øl på Bar Bierget på Rica Holberg Hotel. (Foto: Kristian Røise Dahl)

Øl er ikke lenger bare ensbetydende med pilsner. Trenden med mikrobryggerier kommer fra Storbritannia og USA som en motreaksjon på svært store og dominerende bryggeriaktører. Bare i USA finnes det nå om lag 1500 mikrobryggerier som defineres av små bryggerier med en begrenset produksjon, men store på innovasjon og unikhet. Med håndverksmetoder basert på klassiske bryggeritradisjoner lager de øl av svært høy kvalitet og med mye smak og karakter.

Tommy Bratseth serverer. (Foto: Kristian Røise Dahl)

Kaffebønner mink og enzymer

Alle typene har sitt særpreg, men selvfølgelig noen mer enn andre.

– Jeg har en spesiell variant fra den danske bryggeren Mikkeller, sier Bratseth, som befinner seg bak bardisken. Denne er ikke noe vi anbefaler for hvem som helst, du kan si den er litt sær. Innholdet i flasken er svart som kull, det lukter av soya, og smaken er preget av bitterhet og kaffe, men samtidig søtt av sjokolade og vanilje. Den er laget på vietnamesiske ca phe chon kaffebønner som er fortært av dyret veasel, en slags sør-asiatisk mink.

– Du skjønner, veaselen velger kun å spise de beste kaffebønnene, og enzymene i dyrets mage gjør underverker med bønnene, forsikrer Bratseth.

Bønnene blir etter reisen gjennom dyrets fordøyelsessystem plukket opp, og benyttet i ølproduksjonen. De samme bønnene benyttes også for øvrig til å lage en av verdens mest eksklusive, dyreste og beste kaffesorter.

– Det er ikke akkurat noen storselger, men det er morsomt å ha den i barutvalget. Selv så storkoser jeg meg med den, sier Bratseth, og merkelig nok så falt den i smak også hos undertegnede – selv med ølets opphav friskt i minnet.

Også norske varianter

Nøgne Ø - på rekke og rad. (Foto: Kristian Røise Dahl)

Nøgne Ø fra Grimstad og Ægir Bryggeri fra Flåm i Sogn og Fjordane er to norske mikrobryggerier med stor pasjon for å utvide nordmenns ølrepertoar. Sammen med Norges ca. 20 mikrobryggerier har de begge bidratt til å øke forbrukernes bevissthet om øl, og ikke minst utvide utvalget gjennom nye produkter og smaker.

– En halvliter kan være så mye mer enn den tradisjonelle pilsen, sier Bratseth. Mikrobrygg koster stort sett litt mer, men så smaker det da også mye mer, sier han, og oppfordrer heller til å drikke mindre mengder, men da heller velge et alternativ med mer smak.Og det er mye å velge imellom: stout, bitter, saison, imperial brown ale, witbier, pale ale eller India pale ale for å nevne noen. Alle har særpreg og spesielle karakter.

Bar Bierget finner du ved Rica Holberg Hotel på Holbergs plass i Oslo. Baren er åpen for så vel hotellgjester som gjester som kun ønsker å sette seg ned med et glass leskende, en hyggelig prat med venner, fotballkamp på storskjerm eller en rolig stund over dagens avis.

Les mer her

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS