MathallenVulkanOslo3
MathallenVulkanOslo3

Nå åpnes mat-Norges nye storstue

Lista er lagt høyt, og forventningene er store. I begynnelsen av oktober åpnes mat-Norges nye storstue, Mathallen på Vulkan. – Nå er det fullt i Mathallen. Som ventet ble det litt kaotisk da alle hoppet ned fra gjerdet og ville ha plass, så noen har dessverre fått nei i kampen om plassen den senere tid, melder Sverre Landmark i Aspelin Ramm, som opplyser at alt er rute før åpningen i oktober.

Publisert

Nå nærmer det seg åpning av Mathallen.

I mathallen vil du finne tysk, spansk, italiensk, fransk, asiatisk – og ikke minst mye norsk kvalitetsmat.

For menigmann og kjøkkensjef

– Mathallen skal være et sted for alle. Både folk flest og kjøkkensjefer skal kunne handle råvarer her, være seg fra norske småskalaprodusenter til utenlandsk spesialimport. Og det skal være åpent fra tidlig om morgenen til sent på kvelden, sier Frode Rønne Malmo, markedssjef for Mathallen.

– Vi ønsker å skape et treffpunkt for både mannen i gata, de som er spesielt interessert i mat og de profesjonelle. Her skal du kunne både lære bort og bli lært, sier han.

En god blanding

Bildet viser Mathallens beliggenhet i Oslo. Mathallen nede til høyre i bildet. (Foto: Mathallen)

– Mathallen skal bli et sted hvor du tar med deg familie og venner og tilbringer en fridag. Her blir det kafeer, restauranter, små spesialistbutikker samt en rekke matrelaterte aktiviteter. Du skal i Mathallen få oppleve maten på nært hold – se, smake, lytte og nyte, sier Rønne Malmo, som er godt fornøyd med de aktørene som nå er på plass.

– Det var svært viktig for oss å ikke få med for mange like aktører eller serveringssteder, men en god miks. Det mener jeg vi har fått til.

For Aspelin Ramm har det vært viktig å få et tilstrekkelig utvalg av handelsaktører innenfor de viktige områdene fisk/skalldyr, frukt/grønt, bakervarer og kjøtt.

– Den perfekte aktøren har et utvalg som er preget av høy kvalitet, unike produkter og et tilpasset serveringskonsept, sier han.

En fagarena

Vulkan-området på Grünerløkka med Mathallen midt i bildet. (Foto: Mathallen)

– En viktig del av Aspelin Ramms planer for Mathallen, er satsingen på fag. Kurs og faglige aktiviteter skaper aktivitet og trekker ulike grupper til Mathallen. Kulinarisk Akademi etablerer et kurssenter i Mathallen, og dette vil i tillegg til Torget og Fagarenaen i hallen bli viktige og gode arenaer for bransjefolk og for matinteresserte amatører, presiserer Landmark.

Mathallen åpner tirsdag 2. oktober med offisiell åpning fredag 12. oktober. Åpningstidene blir 10.00 til 19.00 på tirsdager og onsdager, 10.00 til 20.00 på torsdager og fredager, 09.00 til 18.00 på lørdager og 12.00 til 17.00 på søndager. Mandager vil hallen være stengt.

Hvor mange kommer?

Torvehallerne i København, som er et prosjekt som Mathallen har mye til felles med, har blitt en formidabel suksess med mellom 70 000 og 100 000 besøkende i uka. Torvehallerne har dermed etablert seg som en av Københavns viktigste attraksjoner med flere besøkende enn Tivoli.

Du kan lese mer om Mathallen i magasinutgaven av Horeca, nummer 5 2012

Dette er aktørene i Mathallen

Under finner du de aktørene som skal være med i Mathallen når den åpnes i oktober (i alfabetisk rekkefølge):

Annis Pølsemakeri:

Spesialisert slakterforretning som vil tilby det beste vi har her i landet innen kjøtt, slakt, pålegg, ferdigstekte produkter, pølser, spekemat m.m.

Atelier Asian Tapas:

Gir deg smakebiter av det beste av den asiatiske maten. Servering (basert på det vietnamesiske kjøkken) og butikkdel (spesialvarer, både importerte og egenproduserte). Samme eier som driver restauranten Xich Lo på Egertorget.

Baker Nikolaisen:

Bakeren har vært i bransjen i over 100 år. Ferske brød, kaker og andre konditorvarer.

Barramon:

Vinimportør av spansk vin som i tillegg til en vinbar også vil servere pinxhos og spanske tapas.

Champagneria Bodega:

Kjent som ett av Oslos beste tapas-spisesteder, og med en stor, variert vinliste både med og uten bobler. I Mathallen skal de ha en butikkdel med salg av skinker og ost, samt en vinbar med original og genuin tapas av høy kvalitet. Uteservering.

Comer Con Arte:

Navnet betyr spis med kunst. Dette blir et sted med det beste fra Spania både innenfor kunst, matvarer og servering, og med like mye vekt på alle tre områdene. Her vil du få kjøpt gourmetvarer som skinke, pølser, oljer og eddik, ost, krydder m.m. I tillegg blir det servering av genuin spansk mat på den måten man får den servert i Spania.

Delikatysk:

Tysk spesialbutikk med hjemmelaget tysk mat. Utgangspunkt i mat og drikke fra Alsace, men med ønske om å presentere mat fra hele Tyskland.

Den Blinde Ku:

Ostene fra Den Blinde Ku har siden starten i 1998 høstet stor anerkjennelse og har vunnet flere nasjonale og internasjonale priser for sin kvalitet. Den blinde Ku har over 25 forskjellig ostevarianter, med utradisjonelle navn som Blåmandag og Møøzzarella.

Friends Fair Trade:

Trolig Nordens største utvalg av Fair Trade-produkter, og veldig mange av disse er i tillegg økologiske, biodynamiske eller resirkulerte. Butikken vil by på et bredt spekter av varer, som kaffe og te i mange forskjellige former, drikkesjokolade, snacks, sjokolade, müsli, energibars, juice, nøtter, cola, smoothies, marmelade, krydder, chutney, ris, pasta, olivenolje, syltetøy, vanilje og tørket frukt og grønnsaker.

Frøya Sjømat:

Sjømatbutikk spesialisert på skalldyr. Spesialitetene er kamskjell, reker, østers, krabbe og blåskjell.

Grünerløkka Brygghus:

Egenproduserte pølser, egenprodusert øl og lun god stemning er nøkkelord i dette konseptet.

Hello Good Pie:

Blir Norges første piebutikk. Her får du kjøttpai, vegetarpai, quiche og dessertpai, med andre ord pai til både frokost, lunsj og middag. I tillegg får du til tilbehør som salat, potetmos og ertestuing.

I Kongens Hage:

Matprodusenter fra området rundt Oslofjorden har gått sammen for å selge og markedsføre sine produkter under navnet ”I Kongens Hage”. Et regionalt gårdsutsalg med kortreiste varer av høy kvalitet - som f.eks egg fra Vingulmark og eplebaserte drikker fra Egge Gård.

Hotel Havanna:

Jan Vardøens delikatessebutikk åpner et nytt utsalg i mathall med egenproduserte og importerte delikatesser, samt servering av deres egen Paella laget av husets kokk fra Valencia (Paella`s hjemby)

Husets:

Husets er basert på forkjærlighet for gode matvarer og ærlig markedsføring. Vil selge utvalgte kjøtt- og meieriprodukter.

Kulinarisk Akademi (KA):

Skal drive tre kurskjøkken. Her vil det ble muligheter for kurs og opplæring innenfor det meste av mat og drikke, enten du er en nysgjerrig amatør, vennegjeng, vinklubb eller bare en som har lyst til å utforske matverden og mulighetene.

Ma Poule:

Mathallens franske butikk. Driver i dag butikk i mathaller i London og København. Tar med seg franske spesialiteter som confit, foie gras, ost, vin, skinkepålegg og vil skape fransk stemning i Mathallen.

Melkerampa (Tine meieriers nye brandstore):

Skal selge ost og meieriprodukter. Her kan du få tak i de videreutviklede produktene som Tine har og fra de mange småskalaproduktene de støtter opp under, men som du ikke finner i dagligvarehandelen.

Slakterhuset:

Gode gammel slakterbutikk! Bemannet med et inspirert og kompetent team, og med unike høykvalitets kjøttvarer i disken, har Slakterhuset ambisjoner om å bringe godt kjøtt til folket.

Smak av Innlandet:

Utgangspunkt i dedikerte, dyktige produsenter i Oppland og omegn, vil de bringe ferske var rett fra åkeren til butikken. Her får du elgkjøtt i sesongen, poteter, bær og mye annet snadder.

Smak av Valdres:

Skal tilby det ypperste av det Valdres kan frembringe av lokalprodusert mat og drikke – med både butikk og serveringssted. Utvalget vil variere gjennom året, men i bunnen vil det ligge sikre kort som rakfisk, ost, kurv (spekepølse), fenalår, spekeskinke, lefse, flatbrød, god drikke og andre spesialiteter.

Smelteverket Vulkan:

Jan Vardøen åpner restaurant i Mathallens kjellerlokaler. De unike 50 meter lange og fem meter brede lokalene som ligger på høyde med vannskorpa i Akerselva vil tilby et spennende konsept i Norge. Får Norges lengste bardisk!

Solberg & Hansen:

Åpner en kaffe/te-bar og butikk der du kan lære om, nyte og handle kaffe og te.

Sous Vide Norge:

Ledende bedrift i Norge innen sous vide-utstyr, rådgivning, kurs og inspirasjon. I Mathallen vil SousVide åpne et eventkjøkken i samarbeid med råvareprodusenter, og i tillegg drive en kjøkkenutstyrsbutikk.

Stange Gårdsprodukter:

Åpner en konseptbutikk der de presenterer og selger fjærkre og tilhørende gårdsprodukter.

Sultan Frukt og Grønt:

Butikk med et utvalg av frukt, grønt, krydder, sauser, oljer m.m. Som en del av konseptet åpner de også for å utvide sortimentet med en satsning på nisjeprodukter som Mathallens publikum etterspør.

Via Italia:

Butikk med italienske spesialiteter. Blant vareutvalget nevnes olivenolje fra Toscana, unike kjøttvarer og mange andre spennende gårdsprodukter. En stor del av varene er økologiske.

Von Porat:

Restaurant/brasseri som skal ligge i hallens andre etasje. Fokus på årstidene, råvaresesongene og basert på tilgjengelige råvarer i Mathallen, vil noen av Oslos beste kokker lage servere spennende retter.

Vulkan Fisk:

Butikken med fersk fisk, skalldyr, røkt og tørket fisk m.m. Visjoner om å bli Norges beste fiskebutikk. Har leveranseavtaler med en håndfull kystfiskere i Nord-Norge. I tillegg vil det serveres tilhørende sjømatretter i serveringsdelen av butikken, sushi og østers m.m.

Ølakademiet:

Gastropub, ølbutikk og mikrobryggeri. Dette blir et sted med søkelys på godt øl og god mat i kombinasjon.

Øltorget:

Ølbutikk med mer enn 200 sorter øl.

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS