Ølfestival COLOURBOX
Ølfestival COLOURBOX

Ny giv for ølfestivaler

Publikum strømmer til norske ølfestivaler som aldri før. Inspirasjonen er den berømte oktoberfesten i München.Over 150 000 besøkende på Matstreif i Oslo kunne sist helg smake over 60 øl fra 12 norske bryggerier. I Egersund ble 4000 billetter til Oktoberfestivalen revet bort på to timer. Bergen har fått en ny og spennende ølfestival.

Publisert

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

– Dette er seriøse ølfestivaler og ikke helkommersielle fyllefester. Oppslutningen om norske bryggerier på Matstreif i Oslo var formidabel. Dette er en fantastisk måte å få vist fram bredden i det som finnes av norsk øl, i en familievennlig ramme, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Også den originale Oktoberfest i München opplever nå større oppmerksomhet og flere besøkende enn noensinne.

– Økt interesse for Oktoberfest kan ha vært med på å bane vei for flere hjemlige ølfestivaler på høsten, sier Petter Nome.

Les også: Ny ølfestival – Vulkan Ølfestival i Mathallen

Norsk oktoberfest

Oktoberfestivalen i Egersund er for lengst fullbooket alle de fire dagene den arrangeres.

– Vi begynte forsiktig med et innleid sirkustelt i 2009. Teltet fyltes opp med feststemte mennesker som koste seg med allsang, underholdning, mat og drikke, forteller Harald Berentsen i Berentsens brygghus.

Nå har Egersund fått eget bytelt, og til festivalen brygges eget oktoberfestøl, det serveres spesiallagde pølser fra lokal slakter og saltkringler fra bakeriet.

– Her kommer studenter hjem og blir med besteforeldre på Oktoberfestival. Det er ryddig og seriøst med tre generasjoner rundt bordene. Vi har skikkelig underholdning med Mannsangforeningen i spissen, sier Berentsen.

Tysk forbilde

Den originale Oktoberfest i München starter 22. september i år og varer i 16 dager. Festivalen er blitt arrangert siden 1810 og var opprinnelig en markering av at Bayerns kronprins hadde giftet seg.

Oktoberfest er verdens største folkefest med flere hundre tusen besøkende. Ølet som drikkes er lyst og smaksrikt, og det er spesialbrygget hvert år.

– Det er alltid knyttet stor spenning til ølet, og det anmeldes akkurat som vin, sier norske Reidun Aschenbrenner, som har bodd i München i 30 år.

Ølet nytes i enorme telt med grillet kylling og okse på tallerkenen.

– Hvert telt har plass til 10 000 mennesker, og for oss som bor i München er dette en stor begivenhet for hele familien. Selv barnehager deltar, det er tivoli og gudstjeneste, sier Aschenbrenner.

Newswire

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS