RicaParkHotelSandefjordThomasØdegård (23)
RicaParkHotelSandefjordThomasØdegård (23)

Vestfold – konferansekysten!

Vestfolds fem store skal bli større i utlandet De fem største reiselivsaktørene i Vestfold, Farris Bad, Rica Park Hotel Sandefjord, Oslofjord Convention Center, Quality Hotel Tønsberg og Sandefjord Lufthavn Torp har, som vi skrev tidligere denne uka, gått sammen om å etablere selskapet The Conference Coast. - Ved å stå sammen, vil vi stå sterkere i den harde konkurransen, sier Thomas Ødegård, hotelldirektør ved Rica Park Hotel i Sandefjord.

Publisert

Vestfold skal bli konferansekysten. Nå satser fem reiselivsbedrifter sammen i The Conference Coast. (Illustrasjonsfoto)

Selskapet skal bidra til å utvikle reiselivsprodukter i Vestfold, for deretter å selge Vestfold på det internasjonale kurs- og konferansemarkedet. En person til å ivareta disse funksjonene er nå på plass og aktørene har store forventinger til samarbeidet.

Vestfold skjærgården kunne ikke vist seg fra en vakrere side enn når representanter fra The Conference Cost onsdag presenterte både selskapet og nytilsatt utviklings- og salgssjef Anne Strømøy, for en samlet presse på øya Fulehuk.

Les også saken publisert tidligere denne uka

Bedrifter i nettverk har bedre lønnsomhet

De fem bedriftene kom sammen for om lag to år siden med ønske om å samarbeide på det internasjonale kurs og konferansemarkedet.

– Samarbeid er avgjørende for å lykkes, og norske reiselivsbedrifter må utvikle sin konkurranseposisjon sammen med andre. The Conference Coast har benyttet Innovasjon Norges bedriftsnettverks modell, noe som letter etableringen av kommersielt strategisk samarbeid, sier Tore Ø. Strømsodd, direktør i Innovasjon Norge Buskerud Vestfold, under lanseringen.

– Og det er bevist at bedrifter som arbeider i kommersielle nettverk har bedre lønnsomhet enn andre bedrifter, sier Toini A. Næss, seniorkonsulent i Innovasjon Norge Buskerud Vestfold.

Saken fortsetter under bildet

"

Ved å stå sammen, vil vi stå sterkere i den harde konkurransen, sier Thomas Ødegård, hotelldirektør ved Rica Park Hotel i Sandefjord. (Foto: Morten Holt)

– Det har vært en utfordrende og spennende prosess, og nå er vi endelig i gang. Ved å stå sammen, vil vi stå sterkere i den harde konkurransen, sier Thomas Ødegård, hotelldirektør ved Rica Park Hotel i Sandefjord.

Unike kvaliteter i Vestfold

Gårsdagens lansering viste eksempel på en skjærgårdsopplevelse som man skal tilby internasjonale kurs- og konferansegjester. En fartsfylt ribtur, fortelling fra fyrvokterens liv på den lille øya Fulehuk fortalt under serveringen av en god norsk fiskesuppe, vil gi gjestene en unik norsk skjærgårdsopplevelse.

– Vestfold har unike kvaliteter som kan selges i utlandet. Vi har en fantastisk skjærgård som er lett tilgjengelig, noen av de beste kokkene i verden og landets grønnsakhage rett utenfor stuedøren. Og ikke minst har vi en sømløs infrastruktur. Med en effektiv, internasjonal flyplass midt i fylket, kan man sitte på hvilket som helst av hotellene rett etter at flyet landet. Gjestene våre har liten tid, så dette er et viktig fortrinn, sier Øyvind Hagen, hotelldirektør ved Quality Hotel Tønsberg.

Effekt for hele Vestfold

De fem aktørene som samarbeider om å utvikle konkurranse dyktige konsept til det internasjonale møte og konferansemarkedet kompletterer hverandre godt. Fra avslappende omgivelser på Farris Bad til klassisk og elegant på Rica Park Hotel. Oslofjord Convention Center har Norges største konferansesal og har kapasitet på opptil 6800 personer.

På brygga i Tønsberg ligger Quality Hotel Tønsberg som er et fullservice konferansehotell ideelt for grupper opptil 500 personer. Alt innenfor 35 minutter fra fylkets knutepunkt, Sandefjord Lufthavn Torp.

– Ingen i Vestfold har systematisk gjort et slikt initiativ for å nå det internasjonale møtemarkedet, uttaler fylkesordfører i Vestfold. Lykkes vi med dette, vil det komme store deler av Vestfold til gode i form av overrislingseffekter. Vestfold Fylkeskommune, er i tillegg til de fem bedriftene, og Innovasjon Norge Buskerud Vestfold økonomiske bidragsytere til denne pilotsatsingen, Per Eivind Johansen.

Pengesterke kunder

Kurs-og konferansesegmentet har noen åpenbare fordeler sammenliknet med ferie og fritid. Mens en internasjonal gjennomsnittsturist bruker om lag 930 kroner pr døgn , legger den internasjonale kurs-og konferansegjesten igjen 3500 kroner pr døgn.

I tillegg er høysesongen for denne gruppen fra august til juni, så hvis man lykkes i dette segmentet gir det grobunn for økning i antall helårs arbeidsplasser i fylket.

– Vi har lenge slitt med at det er mange små reiselivsaktører som tilbyr opplevelser i Vestfold, noe som gjør markedsarbeidet lite effektivt. Målsetningen er at The Conference Coast skal knytte til seg flere av disse aktørene også. Da får de får vist frem produktene sine på en mer effektiv måte», sier Ole Georg Nilsen, salgs-og markedssjef ved Oslofjord Convention Center i Stokke.

Salgssjef fra Sandefjord

Anne Strømøy fra Sandefjord er ansatt i stillingen som utvikler og salgssjef i The Conference Coast. Strømøy har bakgrunn fra reiselivet blant annet med å bygge Hurtigrutens Asia-satsing. Hun har også jobbet ved Innovasjon Norges reiselivskontor i Tokyo og Beijing.

– Dette er trolig den mest spennende reiselivssatsingen i Vestfold på flere år, og jeg er veldig glad for å være med på dette. Det er unikt å få til et slikt samarbeid på tvers av kjedetilhørighet. Jeg er imponert over det grundige arbeidet som er lagt ned i forkant, sier hun.

– Hovedfokus vil være å teste Vestfolds konferansekonsept på utvalgte målgrupper i Storbritannia, Nederland og Danmark. Så nå begynner jobben med å knakke dører i disse markedene og forhåpentligvis vil dette resultere i gjester til Vestfoldbedriftene. Det blir utrolig spennende å være med på å bygge dette, og vi ser et betydelig potensiale i denne spissede internasjonale satsingen, sier Strømøy.

Pressemelding

Vil du holde deg oppdatert i horecabransjen?

Bestill et abonnement på magasinet Horeca i dag

"

Åtte ganger i året byr vi på masse nyttig og interessant fagstoff for deg som arbeider på alle nivåer i horecabransjen. I sin 43. årgang er Horeca den beste kanalen til bransjen gjennom magasinets systematiske og grundige dekning av hovedmålgruppene:

• hoteller, kurs-/konferanse- og andre overnattingsbedrifter

• restauranter

• barer og puber

• utesteder

• kafeer

• contract catering

• kantiner

• institusjoner

Bestill abonnement på magasinet Horeca her

Hold deg også oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev, som blir sendt ut 1-2 ganger hver eneste uke.

Meld deg på gratis nyhetsbrev her

"
Powered by Labrador CMS