Carandini Balsamico

Mangler balsamico-vin

Eddikprodusentene må ut med dobbelt så mye for råvarene som for to år siden. Grunn: Flere vil drikke dyrere vin.

Publisert

Her ligger fremtidens balsamico – Giuseppe Carandini er sjef for familiebedriften i Modena. (Foto: Georg Mathisen)

Europas vindrikkere vil ha bedre kvalitet. – Det betyr at det er slutt på «eurovinen» – den vinen som har vært solgt i butikkene for én euro, forteller John Power. Han selger balsamicoeddik for familiebedriften Carandini i Modena, som i Norge er kjent for merket Il Torrione.

– Vinprodusentene produserer mer kvalitetsvin og mindre billigvin. Det betyr i sin tur at bordvinen som tidligere har gått til eddik, nå erstatter billigvinen i butikkene. Dermed er det blitt mindre av den, og dermed er råvareprisen vår doblet på to år, sier Power.

Carandini merker etterspørsel etter balsamico i flere og flere sammenhenger: På alt fra parmesan til jordbær, og i et stadig utvidet crema-sortiment med alt fra sjokolade- til røykt barbecuesmak.

– Crema-salget vokser fra år til år. Det viser at kokkene blir mer kreative og leker mer med maten, sier Power.

Les mer i Horeca nummer 3 2014, der du kan lese denne saken og mange andre Italia-relaterte saker. Horecaa nummer 3 hadde utgivelse i mai

Powered by Labrador CMS