Vinexpo logo 2015

Vinexpo 2015 – en smak av det uventede

Årets Vinexpo, verdens største messe for vin og brennevin, finner sted i Bordeaux fra 14. til 18. juni. Årets arrangement omfatter et helt nytt format, som kombinerer business og underholdning. Besøkende fra vin- og brennevinsbransjen kan se frem til en cocktail av nyvinninger og uventede oppdagelser i løpet av den fem dager lange begivenheten.

Publisert

Innkjøpere fra hele verden samles på Vinexpo for å smake og bestille produkter som blir stilt ut av 2400 deltakere fra 44 land.

Hele verden

Hvert hjørne av kloden blir representert når franske utstillere blir koblet sammen med vin og brennevinsmerker fra Mexico, Chile, Argentina, Tyskland, Italia, Storbritannia, Irland, Australia, Georgia, Østerrike og Ukraina.

De utenlandske utstillerne står for vel 40 prosent av messen. Vindyrkere fra Napa Valley blir presentert samlet i Napa Valley-paviljongen. De prestisjefulle merkene Changyu (Kina) og Marquesi di Frescobaldi (Italia) har også valgt Vinexpo som plattform for sine produkter og for å utvikle det internasjonale salget.

I alle deler av utstillingen presenterer produsentlandene et rikt og variert panorama av vin og brennevin fra hele verden. Her finner du colombiansk rom ved siden av ukrainsk vodka, peruansk Pisco og japansk whisky, eller Chardonnay fra New Zealand og Malbec fra Argentina, Pinot Noir fra California, portugisisk Verdelho og tysk Riesling eller fransk rosé fra Provence.

Vinexpo Academy, smaking og konferanser

I tillegg til presentasjonen av en rekke innovasjoner, planlegger Vinexpo en serie konferanser og vinsmakinger, arrangert gjennom messens eget Akademi. Nærmere 80 spesialiserte arrangementer vil legge en ny dimensjon til messen i 2015.

Denne delen av programmet blir ledet av internasjonalt kjente vineksperter, ønologer, økonomer og entreprenører, som alle deler sine erfaringer gjennom målrettede smakinger og konferanser.

Nytt i 2015

Vinexpos utstillingsarealer har fått helt ny design, og alt vender ut mot innsjøen i sentrum av messeområdet. Flere deler av utstillingen knyttes opp mot spesielle emner, fra gratis vinsmaking, til digitale hjelpemidler og en workshop for kombinasjon av mat og vin, ledet av prisvinnende mesterkokker.

Bedre tilgang og nye tjenester

Vinexpo introduserer i år en ny, personlig tjeneste for forretningsavtaler. Både utstillere og innkjøpere kan fortelle Vinexpos team om hva de er på utkikk etter og hva de vil gjøre, og teamet vil så kontakte beslutningstakere over internett for å sette opp møter mellom partene.

Det blir også lettere å komme frem til messeområdet, ettersom utbyggingen av en sporveistjeneste som knytter messen til sentrum på 15 minutter blir fullført før messen åpner.

Nye smakserfaringer

Vinexpo er hele næringens samlingssted, og blir dermed det ideelle sted for å smake de nyeste produktene. Det blir satt opp tre områder for fri vinsmaking: to som utforsker nye trender for rosé og musserende viner, og en tredje som omfatter søte viner. I sentrum av Hall 3 blir det etablert en konsept-bar, for å presentere brennevinsmerker.

Gastronomi i sentrum

Catering-området, som også ligger ut mot innsjøen, blir større og mer variert enn tidligere. Her kan utstillerne bl.a. presentere egne viner for sine lunsjgjester.

Hver kveld etter kl 2200, inviterer Vinexpo alle deltakere til en serie sammenkomster for å bygge uformelle nettverk. De fire kveldsarrangementene kalles Blend, og avvikles i «Hangar 14» ved bredden av Garonne i sentrum av Bordeaux.

Les mer på Vinexpo.com

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS