Stavanger Vågen
Stavanger Vågen

Belegget raser i storbyene

Hele seks av Norges største byer har økt hotellromkapasiteten, noen av dem svært betydelig den siste tiden. Ingen av disse byene har opplevd en etterspørselsvekst som har vært i nærheten av å kompensere tilbudsøkningen så langt i år. Dermed raser rombelegget i storbyene de to første månedene i 2015. Stavanger er aller verst rammet.

Publisert

Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrombelegg er antall solgte rom i prosent av antall tilgjengelige rom. I tabellen oppgis endringen i hotellrombelegg fra fjorårets to første måneder til årets to første måneder(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren.

– Rombelegget raser. Jeg sitter ikke på detaljkunnskap om arrangementer og prosjekter i samtlige byer, som kan forklare forskjellene. Ei heller hvilke gjestesegmenter som eventuelt øker eller går ned i volum. Vinterferiens plassering i kalenderen kan ha negativ innvirkning på februar-tallene for et par av de norske storbyene når det gjelder utvikling fra februar 2014, men uten at dette forklarer alt, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting, som har analysert tallene fra Benchmarking Alliance.

Aller verst har det gått utover Stavanger, der belegget sank fra 57,3 prosent til 44,7 prosent, men også Bodø, Kristiansand, Tromsø, Trondheim/Værnes og Bergen har sterk nedgang i belegget.

Alvorlig for Stavanger-regionen

"

Stavanger. (Foto: Morten Holt)

Situasjonen i Stavanger-områdeter svært alvorlig, mener Wiederstrøm. Med hele 17,6 % flere tilgjengelige rom, en nedgang i antall solgte rom på 8,3 % og et prisfall på 5,8 %, blir konsekvensene veldig store.

– Fra bransjehold meldes det at situasjonen er meget utfordrende og at det merkes nedgang både innen overnatting og kurs/konferanse. Det hevdes at flyplasshotellene nok merker nedgangen i mindre grad enn i sentrum, der konkurransen blitt større, sier Peter Wiederstrøm.

Oljeprisen påvirker

– Til hotellinvestorenes forsvar skal det nevnes at få eller ingen forutså det nivået oljeprisen har havnet på, og dermed de konsekvensene dette har fått for aktivitetsnivået i olje- og gassektoren. Hotellprosjekter er prosesser som kan ta flere år fra tegnebrettet til ferdig utbygging. Hoteller skal stå i mange ti-år, og det vil alltid komme noen nedturer.

– Til slutt skal vi huske på at det selv i dårlige tider finnes vinnere, altså de som gjør det langt bedre enn gjennomsnittet. Nye, moderne hoteller med gunstig beliggenhet og dyktige operatører vil alltid klare seg over tid, sier Peter Wiederstrøm.

Også kritisk i Bergen

Gjennomsnittstallene for årets to første måneder viser at hotellnæringen i Bergenhar tapt masse sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

Rombelegget (kapasitetsutnyttelse) har falt fra 58,1 til 52,9 %. Dette kommer blant annet av at romkapasiteten i byen har økt med 8,6 %.

– Da er det negativt at markedet ikke vokser. Faktisk er det solgt 1 % færre hotellværelser i årets to første måneder enn det var i samme periode i fjor. Når vi i tillegg ser en prisnedgang med 3,9 % blir resultatet meget dårlig, kommenterer Wiederstrøm.

Positivt i Molde

Scandic Seilet og Molde opplever den største beleggsøkningen i prosent de to første månedene i år. (Foto: Colourbox.com)

Likevel, det er noen lyspunkter. Molde har hatt en svært god utvikling, og også Drammen, Gardermoen og Lillehammer/Hamar har økning i belegget sammenlignet med 2014.

Molde økte sitt belegg fra 37,6 prosent til 48,1, og tok dermed steget fra bunnplasseringen i 2014 til en plass midt på tabellen i januar/februar 2015.

Tromsø topper fortsatt med et belegg på 72,4 prosent, noe som er meget bra, men ishavsbyen hadde hele 82,3 prosent i fjor på denne tiden.

Oslo

Oslo lider ikke like mye som de andre norske storbyene. (Foto: Morten Holt)

Det var 6,2 % flere tilgjengelige hotellværelser i Oslo med Fornebu i perioden januar-februar i år enn i tilsvarende periode i fjor. Og med «bare» 2,5 % vekst i etterspørselen (solgte rom), falt belegget med 3,5 % til 56,3 %.

I samme periode steg romprisene med 1,2 % til NOK 945.

Trondheim

Kilde: Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting(*) Hotellrompris er losjiinntekt eks. MVA per solgte rom. «Moms» og frokost er altså ikke med. Legger man på ca. NOK 150-200 får man prisen som kunden betaler.(**) Stavanger er inklusiv Sola, Sandnes og Jæren

Det var 9,2 % flere tilgjengelige hotellværelser i Trondheim med Værnesi perioden januar-februar i år enn i tilsvarende periode i fjor. Og med et 2,3 % fall i etterspørselen (solgte rom), falt belegget med hele 10,5 % til svake 47,8 %.

I samme periode falt romprisene med 1,1 % til NOK 799.

Pressemelding

Lik og følg gjerne magasinet Horeca/nettstedet Horecanytt.no på Facebook og Instagram (søkeord horecanytt)

"
Powered by Labrador CMS